ComScore heeft de balans opgemaakt van de online-verkopen op afgelopen Cyber Monday. Voor het eerst in de geschiedenis van e-commerce kochten Amerikanen op één dag voor meer dan 1 miljard dollar online, aldus het onderzoeksbureau.
De omzet van afgelopen maandag lag met 1.028.000.000 dollar 16 procent hoger dan op Cyber Monday vorig jaar en 13 procent hoger dan op 15 december 2009, tot maandag de drukste webwinkeldag uit de Amerikaanse geschiedenis volgens ComScore.
Amerikaanse webwinkeliers beleven een druk holiday shopping season, met een gemiddelde omzetstijging van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Black Friday leverde 9 procent extra omzet op en de daaraan voorafgaande Thansgiving Day was goed voor een omzetplus van 28 procent:
Hoger bonbedrag
Uit onderstaande tabel blijkt dat meer webshoppers (+ 4 procent) gemiddeld meer dollars uitgaven online (+ 12 procent), terwijl het aantal transacties slechts licht groeide (+ 2 procent). Het gemiddelde bonbedrag lag met ruim 60 dollar een stuk hoger dan vorig jaar:
Meer miljardenomzet
Uit onderstaand diagram, die de online-bestedingen in voorgaande jaren in beeld brengt, valt op te maken dat de top van het holiday shopping season nog niet is bereikt. Het ligt in de rede dat er meer dagen met een miljardenomzet in het verschiet liggen de komende weken.
Nederland
Ook in Nederland boeren webwinkeliers beter dan ooit, afgaande op een enquête die Thuiswinkel.org liet uitvoeren onder zijn leden. Gemiddeld verkopen ze in de weken voor Sinterklaas 39 procent meer dan in een normale week. Vorig jaar lag dat percentage nog op 37 procent, wat impliceert dat webwinkeliers harder moeten lopen om Sinterklaas bij te kunnen benen.
Sinterklaas eirdt elk jaar drukker. Dit jaar heb ik dan ook een speciale Sinterklaaskado top 10