Maandag 20 december 2010

6602 keer gelezenNu reageren

Facebook wil webwinkelcentrum worden

Facebook wil webwinkelcentrum worden

Facebook heeft de afgelopen maand gesprekken gevoerd met meer dan twintig grote Amerikaanse online-retailers. Het sociale netwerk wil webwinkeliers helpen hun waar op Facebook te verkopen en de klantinteractie te bevorderen.

Dat schrijft Businessweek vandaag in een artikel waarnaar onder andere Emerce verwijst. Volgens het Amerikaanse zakenblad ging Facebook in gesprek met onder meer Delta Air Lines, warenhuisketen J.C. Penny en shopping community Haute Look, bedrijven die allemaal onlangs zijn gestart met Facebook-verkoop. Daarnaast zouden er dus nog zo’n twintig online-retailers zijn waarmee Facebook om de tafel is gaan zitten.

Speciaal team
Facebook wijst de webverkopers op zijn half miljard leden, die door het netwerkelement nauw met hun vrienden in contact staan. Het bedrijf van Mark Zuckerberg biedt retailers aan software te helpen ontwikkelen om maximaal gebruik te kunnen maken van de sociale interactie. Daartoe is binnen Facebook recentelijk een ‘commerce partnerships group’ opgezet, een team dat wordt gesteund door Alvenda. Die Amerikaanse startup stond zomer vorig jaar aan de basis van de Facebook-shop van 1-800Flowers.com, 's werelds eerste verkoper op het sociale netwerk.

Payvement
Ook andere bedrijven helpen online-retailers bij het aanbieden van hun productcatalogus op Facebook. Een bekende naam is Payvment, dat in ons land pionier Eye-wear.nl aan een Facebook-shop hielp. Begin volgend jaar, wanneer leest u nog op deze site, doet directeur Bernd Damme in een online-seminar van Twinkle en PayPal een boekje open over de ervaringen met verkoop op Facebook. Het seminar stond eigenlijk vorige week gepland, maar werd toen door ziekte van Damme uitgesteld.

Alternatief voor eBay
Volgens e-commerce expert Sucharita Mulpuru van Forrester Research zou Facebook op termijn een serieus alternatief kunnen bieden voor eBay, een platform dat veel webwinkeliers nu gebruiken als (extra) verkoopkanaal. ‘Het is voor het publiek nu nog niet logisch om naar Facebook te gaan om te winkelen. Maar die stap is niet zo groot.’

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- User generated content (User-experience)
- Vindbaarheid (User-experience)
- Software/platforms (Technologie)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Social media marketing (Marketing)
- Technologie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Facebook wil webwinkelcentrum worden

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.