American Airlines stopt met het tonen en verkopen van tickets op Orbitz.com, nadat een Amerikaanse rechter daarvoor toestemming heeft gegeven. De vliegtuigmaatschappij verliest te veel marge aan boekingssites als Orbitz en wil meer via de eigen site gaan verkopen.
Dat meldt The New York Times, waarnaar ook weblog Hyped verwijst. American Airlines gaf begin vorige maand aan uit de lijsten van Orbitz verwijderd te willen worden, waarop de boekingssite naar de rechter stapte. Die oordeelde gister in Chicaco dat American Airlines in zijn recht staat.
Onnodige kosten
Over het besluit om Orbitz de rug toe te keren, zegt woordvoerder Ryan Mikolasik tegen The New York Times: ‘In de competitieve markt van vandaag is het voor American Airlines belangrijk de vrijheid te hebben om producten zo aan te bieden dat de klantervaring wordt verbeterd. Daarnaast is het van belang dat het bedrijf zijn producten kan distribueren op een manier die niet resulteert in onnodige kosten.’ Hetzelfde geluid klinkt door in een Q&A die American Airlines zelf opstelde over de breuk.
Direct Connect
De vliegtuigmaatschappij heeft een eigen systeem ontwikkeld waar de grotere online travel agencies (OTA’s) op aan kunnen haken. Direct Connect, zoals het systeem heet, is gebaseerd op ‘fare pricing and options’, meldt The New York Times. Daarnaast zou American Airlines meer boekingen willen genereren op de eigen website Aa.com, waar een laagste prijsgarantie geldt.
Appels met appels
In een reactie zegt Kevin Mitchell, voorman van de Business Travel Coalition, niet blij te zijn met de praktijken van American Airlines: ‘Als ze hun aanbod van Orbitz verwijderen, hebben onsumenten niet langer de mogelijkheid om alle appels met appels te vergelijken’, aldus de zegsman namens de club reismanagers. Business Travel News sprak onlangs van een 'air distribution war', waarvoor bedrijven als American Airlines en Travelport zich opmaken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
American Airlines van de lijst bij Orbitz
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.