Wehkamp.nl presenteerde gisteren een nieuwe toepassing voor social shopping. De online-retailer wil de klantinteractie in zijn webwarenhuis bevorderen en zijn productaanbod ook gaan ontsluiten via Hyves en Facebook.
Twinkle stelde vijf vragen over de sociale ontwikkelingen in en rond Wehkamp.nl aan manager internet Alexander van Slooten.
Voor de lancering van gisteren boden jullie al sociale shopmogelijkheden aan, met Shopwithyourfriends van Chatventure. Vanwaar de keus voor een nieuwe partner?
‘Het principe is anders. Shopwithyourfriends was een losstaande applicatie op basis van een product. Met de nieuwe oplossing van Livecom hebben we co-browsing in de site geïntegreerd, waardoor je heel Wehkamp.nl samen kunt bekijken. Je kunt dus overal iemand uitnodigen om mee te shoppen en niet alleen meer op een productpagina. Daarnaast hebben we nu de optie om makkelijker nog andere sociale mogelijkheden toe te voegen.’
Op dit moment kun je slechts met één ander samen winkelen op Wehkamp.nl. Blijft dat zo?
‘Ja, dat willen we zo houden. Het is nu nog lastig te zien wie van de twee in control is, omdat je allebei acties kunt uitvoeren. We zoeken nog naar mogelijkheden om duidelijk te maken wie de lead heeft.’
De sociale shoptoepassing is onderdeel van een nieuwe interactieve toolbar aan de onderkant van Wehkamp.nl. Welke mogelijkheden willen jullie nog meer toevoegen?
‘We willen het mogelijk maken om met reviewers in contact te treden, alleen als die daarvoor toestemming hebben gegeven uiteraard. We zouden bijvoorbeeld kunnen aangeven dat een reviewer online is als iemand winkelt op onze site. De shopper zou dan een uitnodiging kunnen doen om realtime met de reviewer in contact te treden via chat. Verder zien we onder meer toekomst in de toevoeging van video en voice, zodat mensen elkaar op afstand kunnen zien en horen. De bestaande en nieuwe mogelijkheden willen we ook buiten de interactieve toolbar een plek bieden, alles om mensen die dat willen makkelijk met elkaar in contact te brengen. ’
Willen jullie ook buiten Wehkamp.nl stappen maken met social commerce?
‘Nu al bieden we de mogelijkheid aankopen te delen via Twitter of vrienden te tippen op Hyves. Voor de Lunchbreaker en Spotdeshopper hebben we widgets ontwikkeld die mensen daar en ook op andere plekken kunnen plaatsen. In een nieuw social media plan, dat we volgend jaar gaan uitvoeren, staat onder andere de ambitie om ons productaanbod ook buiten de site onder de aandacht te brengen, via Hyves en Facebook. De toepassingen daarvoor zullen we vooral zelf bouwen. Het is belangrijk dat we mensen relevante onderdelen voorschotelen. We zullen niet zo gauw de hele catalogus op Facebook plaatsen bijvoorbeeld.’
Kunnen mensen jullie producten straks ook afrekenen op die sociale mediasites?
‘Daarvoor hebben we geen concrete plannen en dus zullen we shoppers voor de transactie doorsturen naar Wehkamp.nl. Er zijn wel toepassingen om bestellingen op Facebook mogelijk te maken (via Payvment bijvoorbeeld, red.) maar die zijn op dit moment nog wat experimenteel. Als er mogelijkheden komen die interessant en solide zijn, dan stappen we in.’
Vijf vragen over een socialer Wehkamp.nl
2010-11-26T14:53:00
2017-11-09
180101
Waar Wehkamp.nl Shopwithyourfriends heeft ingeruild voor een toepassing van Livecom, heeft Otto de sociale shoptoepassing van Chatventure juist geïmplementeerd.
Uit het zojuist verschenen persbericht:
'Vanaf heden kunnen consumenten live samen shoppen en outfits creëren op de website van OTTO Nederland. Wanneer consumenten advies over producten willen inwinnen, klikken ze op de Shopwithyourfriends button naast het product om live verbinding te maken met hun online vrienden van Facebook, Twitter of Hyves. Vervolgens wordt de shopping sessie gestart en kunnen consumenten samen outfits creëren, delen en bespreken met hun vrienden.'
'Met direct advies uit de vertrouwde omgeving wordt de aankoopbeslissing makkelijker en wordt men geïnspireerd tijdens het shoppen. Zo wordt de juiste aankoopbeslissing gemaakt en is online shoppen ook nog eens leuk.'