Google heeft Instant Previews gelanceerd. Bij de organische zoekresultaten staat voortaan het icoon van een vergrootglas. Wie daarop klikt, krijgt binnen Google een voorproefje van de gevonden site te zien. Bij gesponsorde zoekresultaten ontbreekt het vergrootglas.
Omdat de preview zoekers kan bewegen een site juist wel of juist niet te bezoeken, gaat site design een stempel drukken op het effect van zoekmachinemarketing. Voor online-retailers zal een aantrekkelijke digitale winkelpui dus nog belangrijker worden.
Vergrootglas
Wie niet op het icoontje van het vergrootglas klikt bij de organische zoekresultaten, krijgt geen preview van de landingspagina voorgeschoteld. Wie dat wel doet bij één van de resultaten, krijgt via ‘mouse overs’ bij alle resultaten een voorproefje te zien tijdens het scrollen. Zoekwoorden zijn doorgaans binnen de preview gearceerd.
Video
Hieronder vindt u een video waarin Google uitleg biedt over Instant Previews (posting op het officiële Google blog hier):
Google Instant
Google Instant Previews volgt op de lancering van Google Instant, waardoor zoekresultaten al worden voorgeschoteld bij het intikken van enkele letters in de zoekbalk, zonder op enter te drukken. Meer daarover leest u in deze posting op Googles eigen weblog.
Het blijkt dat de gebruiker het vergroot glas niet kan vinden. En daarnaast ook nog eens niet ziet dat wat er opgelicht is het zoekwoord bevat:
http://www.simpleusability.com/our-news/2010/11/google-instant-previews-eye-tracking/
Google Instant in nu ook in het Nederlands voor de mobiel beschikbaar. Instant Search bevindt zich nog in de bèta-testfase en is alleen beschikbaar op telefoons met Android 2.2 of hoger of iOS 4.0 of hoger.
Google Instant Previews, waarbij zoekers zonder uit te klikken een webpagina kunnen zien (in vormgeving), is nu ook voor smartphones beschikbaar. 'Google Instant Previews Go Mobile, Are Handier Than Ever', kopt het Amerikaanse weblog Techcrunch.