De Europese Commissie vindt dat de bal voor de ontwikkeling van een Europees webwinkelkeurmerk ligt bij de e-commerce branche. Die boodschap nam een delegatie van Thuiswinkel.org mee uit Brussel, waar werd gesproken met Constantijn van Oranje.
Prins Constantijn ontving de delegatie als lid van het kabinet van eurocommissaris Neelie Kroes, die crossborder e-commerce hoog op haar digitale agenda heeft gezet (interview). Ze pleit onder meer voor een systeem om Europese geschillen over online-aankopen te kunnen beslechten.
Worsteling
Over de wenselijkheid van een pan-Europees webwinkelkeurmerk heeft het Europees Parlement zich recentelijk uitgesproken. Maar de Europese Commissie, zo doet Thuiswinkel.org verslag op de eigen website, ‘worstelt met de vraag hoe tot een Europees keurmerk te komen’.
Geschillenbeslechting
Volgens directeur Wijnand Jongen was Prins Constantijn het ‘snel eens’ met het uitgangspunt dat een Europees keurmerk moet worden gedragen door de markt en de lidstaten. Een bottom-up ontwikkeling is kortom wenselijk. Thuiswinkel.org heeft aangegeven dat geschillenbeslechting bij voorkeur online plaatsvindt, door een onafhankelijke partij. De branchevereniging spreekt van ‘niet-commerciële initiatieven om bijkomende kosten voor ondernemers zo veel mogelijk te voorkomen'.
Advies
Thuiswinkel.org zegt met brancheorganisaties uit andere landen in gesprek te gaan om vervolgens advies uit te brengen aan de Europese Commissie. ‘Als het aan ons ligt moet dat voor de volgende zomer lukken’, aldus Jongen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Brussel: 'Europees webwinkelkeurmerk begint bij branche'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.