Twinkle | Digital Commerce

'Bonnenmeisjes' lanceren Webshop Giftcard

2017-05-27
1024653

DNP Giftcard heeft de Webshop Giftcard gelanceerd, die alleen online te verzilveren is. Initiatiefneemster Janet Moltmaker denkt jaarlijks ruim een half miljoen cadeaukaarten te kunnen verkopen: 'Zoiets slaagt alleen als je het met ambitie aanpakt.'

Met hun bedrijf DNP Marketing bouwden Janet Moltmaker en haar compagnon Marjon Broekmeulen jarenlange ervaring op in cadeaubonnen voor onder meer kappers- en schoonheidsbehandelingen. Te koop via de telefoon of op sites als Kappersbon.nl en Schoonheidsbon.nl, maar alleen offline te verzilveren. Moltmaker: ‘We vonden het zo vreemd dat er geen goed concept was voor de besteding van cadeaubonnen online. Eerst overwogen we hiertoe een eigen webshop met leuke cadeaus op te zetten. Aangezien we geen webwinkelier maar bonnenmeisjes zijn, besloten we het anders aan te pakken en onder de naam DNP Giftcard de Webshop Giftcard te ontwikkelen. Dat moet zeg maar dé VVV-bon van het web worden.’

Voor het slagen van het concept is het van belang dat voldoende webwinkeliers instappen én dat de kaart op veel plekken kan worden gekocht. Moltmaker praat met benzinestations, supermarktketens en boekhandels over opname van de kaart in hun assortiment. ‘Er wordt over het algemeen enthousiast gereageerd’, vertelt ze. ‘Zo zijn we onder andere in gesprek met Primera. Uiteindelijk hopen we eind volgend jaar een distributienetwerk van tweeduizend punten te hebben. De kaart is daarnaast te koop op de site Webshopgiftcard.nl.’

Betaalmethode
De Webshop Giftcard kan bij aanvang bij zo’n veertig webwinkels worden verzilverd, waaronder die van Shoeby en ICI Paris. Webwinkeliers die zaken doen met Ogone of Buckaroo kunnen de betaalmethode ‘met één vinkje’ implementeren, zegt Moltmaker over de technische kant. ‘Ook andere payment service providers komen binnenkort met een koppeling. Voor webwinkeliers die bij geen van deze partijen zijn aangesloten, werken we aan andere oplossingen.’

Webwinkeliers betalen een jaarlijkse fee van 300 euro voor de samenwerking met Webshop Giftcard, een bedrag dat in dit introductiejaar is gehalveerd. Daarnaast betalen ze 15 procent commissie over het bedrag dat in hun shop aan bonnen is verzilverd. Moltmaker: ‘Dat lijkt misschien veel, maar bedenk dat dit niet geldt voor het meerbedrag dat consumenten vaak uitgeven. Bovendien brengen we nieuwe kopers naar de acceptanten, die ook allemaal een eigen pagina krijgen op Webshopgiftcard.nl*.’

Van de verkoopcommissie sluist Webshop Giftcard ongeveer tweederde door naar de retailpartners. Van het restant betaalt DNP de kaarten zelf, de verpakking van de kaarten, de technische partner Intersolve en de marketing en sales voor het hele concept.

Restsaldo
Moltmaker erkent dat een belangrijk deel van de inkomsten komt uit het ‘restsaldo’ van kaarten die niet of niet helemaal zijn verzilverd. ‘We communiceren een looptijd van één jaar, maar klanten kunnen tot vijf jaar na aankoop van de kaart een reactivering aanvragen.’

Op termijn wil DNP ook themavarianten van de Webshop Giftcard op de markt brengen, zoals voor Moederdag en kerst. Ook wordt gebouwd aan een module om de cadeaukaarten te personaliseren met een foto.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2010.

* De knop voor Webshopgiftcard.nl is gister omgezet. De initiatiefneemsters twitterden 19 uur geleden: 'Afhankelijk van de snelheid waarmee je provider DNS wijzigingen oppakt zou je binnen nu en 24 uur de site moeten kunnen gebruiken.'