De Japanse retailgigant Rakuten en de Chinese zoekmachine Baidu hebben een Chinees webwinkelcentrum gelanceerd. Met Lekutian, zoals de site heet, gaan ze samen de strijd aan tegen de Chinese marktleider Alibaba.
Rakuten, een enorm bedrijf met vele tentakels, heeft een meerderheidsbelang van 51 procent in Lekutian. Baidu, het ‘Google van China’, is voor 49 procent eigenaar.
Eigen winkeltje
Lekutian is een ‘B2B2C platform’, zoals weblog Techcrunch schrijft. Chinezen kunnen een eigen winkeltje openen voor online-verkoop aan consumenten en daarnaast kunnen ze via het platform spullen van leveranciers betrekken. Bij de start in bèta zijn er al tweeduizend merchants vertegenwoordigd, die een vaste vergoeding en verkoopcommissies betalen voor hun webstek.
Alibaba en Yahoo
Het Japanse Rakuten en het Chinese Baidu kondigden begin dit jaar een samenwerking aan, waarvan Lekutian een resultaat is. Afgelopen zomer kwamen concurrent Alibaba, eigenaar van handelsplatform Taobao en ook in Europa actief, en Yahoo Japan ook een samenwerking overeen. Ook zij denken samen sterker te staan op de Aziatische e-commerce markt.
Buy.com en PriceMinister
Overigens roert Rakuten zich ook buiten het thuiscontinent flink. In mei kocht het de Amerikaanse e-commerce pionier Buy.com en een maand later werd het concern eigenaar van PriceMinister, de grootste handelssite van Frankrijk.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Rakuten en Baidu jagen op Chinese merchants
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.