Twinkle | Digital Commerce

EBay verticaal verder

2017-05-27
182101
  • [nieuws]
  • 1:12

EBay gaat shoppers van verschillende producten steeds specifieker bedienen. ‘Soms zou ik willen dat we geen tientallen categorieën hebben, maar die we hebben we wél’, verzuchtte Clare Gilmartin van eBay gisteren tijdens Internet Retailing 2010 in Londen.

Keynote speaker Gilmartin, verantwoordelijk voor de Europese marktplaatsactiviteiten van eBay, wees haar gehoor op het verschil tussen kopers van elektronica enerzijds en van fashion anderzijds. Nog afgezien van hun gemiddelde demografische achtergrond verschilt ook de manier waarop ze willen worden geholpen online. En dus gaat eBay de komende vijf jaar differentiëren in winkelbeleving.

Fashion app
Gilmartin beschreef hoe eBay in navolging van Amerika ook in Groot-Brittannië is gestart met het loskoppelen van fashion. Kledingkopers krijgen voortaan een ‘tailored shopping experience’ voorgeschoteld, met veel inspiratie en onder meer de mogelijkheid tot image search. ‘Bekende fashion labels helpen ons de kar te trekken’, aldus Gilmartin.

Verticals
Uiteindelijk is elke productcategorie gebaat bij zoek- en navigatiemogelijkheden op maat, wat impliceert dat eBay nog een hoop werk te doen heeft. ‘Maar bij eBay Fashion zien we nu al welke positieve effecten dat sorteert’, aldus Gilmartin.

In de Verenigde Staten kondigde eBay onlangs een nieuwe, verticale shopping experience aan voor onder meer mp3-spelers, navigatiesystemen en dvd’s. De komende jaren zal eBay ook op de Europese markt investeren in zogenoemde verticals, waarmee de nu zo uniforme handeplsplaats een waaier aan etalages krijgt.