Twee jaar na zijn oprichting maakt de succesvolle Duitse online-schoenverkoper Zalando zijn entree in Nederland. Zalando zoekt onderscheid in gratis bezorging, gratis retouren, een gratis telefoonnummer en een bedenktijd van honderd dagen.
Zalando.nl is afgelopen week gelanceerd. Het bedrijf schrijft in een persbericht dat de Nederlandse activiteiten zullen worden ‘gecoördineerd door hoogopgeleide professionals, binnenkort vanuit een eigen kantoor in Amsterdam’.
Zalando trendwatchers
Net als Zappos.com, ook begonnen als schoenverkoper op internet, heeft Zalando zijn productportfolio aanmerkelijk verbreed. Behalve schoenen worden tegenwoordig ook kleding, tassen, accessoires en verzorgingsproducten aangeboden op de site. ‘Zalando biedt een uitgebreid assortiment aan actuele fashionartikelen van meer dan driehonderd merken. Deze collectie wordt constant up-to-date gehouden door onze Zalando trendwatchers’, aldus het bedrijf uit Berlijn.
Honderd dagen
Zalando denkt ook in ons land webkopers aan zich te kunnen binden met een servicegerichte benadering. Het bedrijf verstuurt producten gratis naar bestellers en hanteert daarbij geen minimum orderwaarde. Klanten kunnen de artikelen honderd dagen op zicht houden en daarbinnen gratis retourneren. Verder wijst Zalando op het servicenummer dat vanaf vaste telefoonlijnen gratis kan worden gebeld.
Retourlabel
Shoppers kunnen op Zalando.nl afrekenen met Mastercard, American Express, Visa, PayPal en iDeal, of achteraf via acceptgiro. Zalando werkt samen met zowel Selektvracht als TNT Post: Selektvracht bezorgt de bestellingen. Wie producten wil terugsturen, kan gebruik maken van het bijgeleverde retourlabel en het pakket naar een postkanoor brengen, van waaruit TNT de zending verder afhandelt.
Omzetontwikkeling
De servicegerichte aanpak heeft Zalando, dat ook schoenen onder private label verkoopt, in Duitsland geen windeieren gelegd. Het bedrijf, geleid door de 26-jarige medeoprichter Robert Gentz, had halverwege dit jaar al meer dan honderdvijftig mensen in dienst. Over de omzet doet Zalando geen uitspraken. Excitingcommerce.com schrijft dat de Duitse e-commerce branche de jaaromzet van Zalando schat op meer dan 50 miljoen euro.
Afgelopen weekend een bestelling gedaan bij Zalando, betaald met Ideal, order bevestiging gekregen van Zalando en maandag een verzendbevestiging ontvangen van Zalando, dan zou je verwachten dat je bestelling ook daadwerkelijk verzonden is, in hun email staat immers: uw bestelling heeft ons magazijn verlaten..
Maandagmiddag nog maar 2 paar schoenen besteld, het had best m'n vertrouwen gewekt, wederom 119,- betaald middels ideal en ja hoor, ook nu weer een verzend bevestiging..
Gisteren (dinsdag had ik eigenlijk 'n eerste bestelling wel verwacht dus vanmorgen (woensdag maar eens gebeld met 'n 0800 nr van ze..
De uiterst behulpzame medewerker deed z'n best, nee de tracking werkte niet want de bestelling ging eerst met dhl mee en werd dan door selectvracht overgenomen waardoor de tracking (het volgen van je bestelling) weinig zin had want als dat mogelijk was stonden ze eigenlijk al voor je deur, aldus de medewerker..
de medewerken zag in z'n 3 systemen (ja 3) dat er iets mis was met de betaling, geheel aan Zalando te wijten hoor, verzekerde hij me snel.
Na wat doorvragen bleek dat er wat problemen met de site waren, eigenlijk ging het bij alle IDEAL betalingen mis, er bleken honderden klachten en onverzonden bestellingen te liggen..
Het bleek niet mogelijk om m'n bestelling te verwerken ook al zag hij dat de betalingen inderdaad gedaan waren en een andere medewerker die het allemaal wist of kon afhandelen was er niet, of was in gesprek, het duizelde me inmiddels een beetje..
Hoe het in godsnaam kan dat je dan een webshop niet sluit tot de problemen verholpen zijn is me een raadsel.
Morgen wordt ik terug gebeld.. Yeah right, ze nemen zeker een call center in de arm?
Ook ik vind zalando niet erg goed,op 03-10 een bestelling geplaatst en betaald met ideal. Het track en trace nr die je krijgt werkt niet en op 07-10 kreeg ik de laarzen in de verkeerde kleur thuis.Diezelfde dag teruggestuurd en pas 13-10 een mail dat zij mij binnen 7 dagen het bedrag van 179,95 terug op mijn rekening storten,Vandaag gebeld (21ste) want ik heb het geld nog steeds niet. Via de mail een klacht ingediend maar dat werkt niet, geen reactie ,vandaag gebeld en misschien heb ik het geld morgen, in totaal ben je dan 18 dagen het geld kwijt en je hebt nog niets aan je voeten. Nee voor mij geen zalando meer.
Ook ik heb schoenen bij zalando besteld. Waardeloos!
ooh, ik ben best wel verrast met wat ik hierboven lees. Mijn ervaringen met zalando zijn juist erg goed hoor! Alles verliep perfect en ik had mijn bestelling in 4 dagen in huis. Das toch netjes? En geen problemen met geld zoals klant die had. De shop is ook nog niet zo lang online dus misschien hadden ze wel wat opstart probleempjes ofso.
Ik heb een paar super laarzen besteld van Janet & Janet. Ik vind de service helemaal top. Duidelijke mailwisseling en perfecte levering, helemaal goed. Ik kan het zeker aanraden.
MOOIE PRAATJES HEEFT ZALANDO MAAR WAARMAKEN? EN DIE 100 DAGEN RETOURSERVICE IS OOK MAAR EEN LOKKERTJE, DE WETTELIJKE 14 DAGEN IS RUIM VOLDOENDE, IK BESTEL VOORTAAN LIEVER BIJ EEN NEDERLANDS BEDRIJF..
waardeloos... wacht nu al bijna 3 weken nog niks. Dus maar een mail gestuurd waar mijn bestelling blijft. Nu zal de bestelling afgelopen zaterdag eindelijk verzonden zijn volgens zalando. Voor mij geen zalando meer..
Lijken wel allemaal reacties van radeloze concurrenten :)
De kortingscode voor 10% korting bij Zalando loopt nog steeds als een trein bij ons! http://www.actiecode.nl/winkels/winkel/zalando
Verrassend dit allemaal te lezen. Geen problemen met de betalingen noch bezorging. Keurig verpakt en op tijd.
Het enige minpuntje vind ik dat ik 1 tot 2 weken moet wachten op mijn geld omdat ik iets retour heb gestuurd - terwijl via ideal je geld wel direct van je rekening gehaald wordt, zijn ze dus niet zo snel met terugbetalen. Volgende keer dus maar CreditCard.
Op donderdag besteld, betaald via ideal en dinsdag binnen. Laarzen, die nergens anders in Nederland te koop zijn, voldoen aan verwachtingen! Ben er blij mee!
Bij ons loopt zalando heel goed. 18% procent korting maakt van hun gewoon een sterke prijsvechter met extra Usp's:
http://www.shopfish.nl/shop/zalando
is dit voortaan een klachten site/forum van Zalando? post aub uw bevindingen bij Kassa.nl of zo.
En die affilatie kikkers met hun spam berichten hier maken het er ook niet beter op.