Beslist.nl verlaagt de minimale kosten per klik voor opname op zijn vergelijkingssite van 15 naar 10 eurocent. Het bedrijf haalt uit naar concurrent Kieskeurig.nl en verwacht dat het verlaagde instaptarief een 'prijzenoorlog' tussen vergelijkingssites teweeg zal brengen.
Dat laten directeur Kees Verpalen en marketingmanager Leon Kramer weten aan Twinkle. Volgens Verpalen is de prijsverlaging een reactie op ‘signalen uit de markt’. De directeur stelt: ‘Met veel webwinkels onderhouden we nauwe contacten. Uit gesprekken die we de afgelopen maanden hebben gevoerd, kwamen steeds dezelfde geluiden naar boven drijven. De marges zijn zwaar onder druk komen te staan als gevolg van de prijsverhogingen in de cost per click die de afgelopen tijd door onze concurrent zijn doorgevoerd. Veel webwinkels wordt zo het mes op de keel gezet.’
Marges verdampen
Met ‘de concurrent’ doelt Verpalen op Kieskeurig.nl, waarmee Beslist.nl eerder dit jaar nog een samenwerking overeen kwam. De directeur stelt dat de marktleider (bereikcijfers hier) verantwoordelijk is voor een stijgende cost per click (cpc), waardoor webwinkeliers hun marge zien verdampen: ‘Het zijn vooral de kleinere webwinkels die hiervan de dupe zijn. Die hebben vaak niet de kennis en financiële middelen om de conversie verder te optimaliseren.’
Conversie
In een reactie wijst voormalig Kieskeurig-uitgever Sander ten Dam, tegenwoordig performance based director bij moederbedrijf Sanoma Digital, op de prijs-kwaliteitverhouding: ‘De prijs van een klik is bij Kieskeurig.nl gebaseerd op de kwaliteit van de lead. We weten dat uitkliks bij ons vaker tot een aankoop leiden in een webwinkel. Onderzoek bevestigt dat onze conversie hoger ligt dan die van andere sites en het is logisch dat de prijzen daarop zijn afgestemd.’
Hoge drempel
Verder wijst Ten Dam op de relatief hoge drempel die Kieskeurig.nl zou hanteren voor opname op zijn vergelijkingssite: ‘Webwinkels moeten minimaal een jaar bestaan en ze worden onderworpen aan een grondige juridische check. We verwijderen webshops als we daartoe aanleiding zien. Het aanbod van zoveel mogelijks webwinkels brengen is bij ons geen doel op zich. De consument moet bij ons terecht kunnen voor zo betrouwbaar mogelijke shops.’
Naar 10 cent per click
Beslist.nl zegt de opnamedrempel voor webwinkeliers juist te willen verlagen met een pakket aan vernieuwingen, waaronder een prijsverlaging van de cost per click. Vanaf eind deze maand kunnen webwinkeliers vanaf 10 cent per klik vermeld worden op Beslist.nl, waar ze nu nog het marktconforme bedrag van 15 cent per klik betalen. Volgens Kramer gaat het om de overgrote meerderheid van de productcategorieën, waaronder populaire als lcd-televisies en camera’s. Beslist.nl denkt het aanbod op zijn site door de prijsverlaging te kunnen vergroten, waardoor de consument meer keus kan worden geboden.
Nieuw veilingmodel
Verder gaat Beslist.nl, achter Kieskeurig.nl de tweede vergelijkingssite van Nederland in bereik, werken met een nieuw veilingmodel voor de advertentieblokken op zijn website. Bieders kunnen á la AdWords een maximumbedrag per klik aangeven. De hoogste bieders betalen niet langer hun eigen biedbedrag, maar 1 eurocent meer dan het één na hoogste bod. Volgens marketingmanager Kramer is dit een ‘veel eerlijker systeem dan wanneer je met een te hoog bedrag moet gokken om bovenaan te komen’.
Posities verkopen
Eenzelfde methodiek gaat Beslist.nl gebruiken voor de veilingposities bij de prijsvergelijker, hoewel de kliktarieven niet langer automatisch zijn gekoppeld aan die voor de advertentieblokken. Ten Dam reageert dat Kieskeurig.nl geen posities verkoopt in zijn winkelvergelijker (lees: prijsvergelijker) via een veilingmodel: ‘De goedkoopste aanbieder staat bij ons standaard bovenaan en iedereen betaalt hetzelfde. Maar dat is natuurlijk een keuze.’
'Onhoudbaar en bovenal slecht voor de consument', schrijft Hardware.info over de tarieven van concurrenten Beslist.nl en Kieskeurig.nl. Hoofdredacteur Koen Crijns doelt niet op de aangekondigde daling van de kliktarieven bij Beslist.nl, maar op het cpc-systeem in zijn algemeenheid.
Webwinkeliers zouden in productcategorieën met weinig marge ook bij een cpc van 10 eurocent nog een te groot deel aan de vergelijkers kwijt zijn per verkoop (bij het huidige conversieratio).
Hardware.info werkt zelf met vaste maandbedragen voor opname, wil Crijns maar duidelijk maken.
Ik vind het slim van Beslist om op deze manier een positie in de markt in te nemen. Het lukt ze behoorlijk aandacht te krijgen in de media met deze scherp gestelde campagne. Dus voor marketing uitvoering ++. Of het inhoudelijk een goed verhaal is, doet minder ter zake.
Webshops betalen bij vergelijksites als twenga.nl, shopwiki.nl en thuisvergelijk.nl alleen per sale via affiliatenetwerken. Daarbij hebben sites als Beslist.nl een dubieus beleid qua unieke kliks: je betaalt voor dezelfde bezoeker makkelijk 7 keer een bedrag per klik.
We konden er op wachten, de prijzenslag, 15 cent was te hoog, 10 cent is nog steeds te veel en zeker met het algoritme wat deze vergelijksite aanhouden is het voor hun nog steeds zeer winstgevend om Google adwords in te kopen om zo jouw advertentiekosten daar ook omhoog tedrijven. ken je ze nog ide advertentiegids verkopers van 25 jaar geleden dat zijn nu de vergelijking sites bedrijven :)
Een stap in de goede richting vind ik dit. Ik vind de tarieven persoonlijk nog steeds hoog voor de diensten die ertegenover staat. Laten we als webwinkeliers hopen dat deze prijzenoorlog ook daadwerkelijk uitbreekt!
------
http://unibetpromotiecode.nl
Bedankt voor de reacties op het artikel.
@ Tom: Ik vind het jammer dat je ongenuanceerd reageert op het artikel, en niet gebaseerd op feiten.
Beslist.nl wil alle webshops nu en in de toekomst als klant behouden. Het is dan ook niet in beider voordeel om onnodige clicks in rekening te brengen. Er wordt door ons dan ook continu op gecontroleerd.
Ik ben benieuwd hoe http://www.vergelijk.nl hierover denkt. Ik mis deze prijsvergelijker in het verhaal....
Als je nu gewoon pay per sale invoert, is het toch wel reeel? Dan bepaalt de adverteerder zelf wat hij kwijt kan aan vergoeding. Ik heb sterk het idee dat niche vergelijkers die werken via pay per sale kwalitatief sterker zijn en daarom interessanter voor de adverteerder.
Zie bijvoorbeeld http://www.wasmachines.nl of http://www.televisies.nl . Dit is aan de linken te zien een affiliatepartij die juiste extra informatie biedt, zoals een forum, marktplaats, levertijden, veel reviews, video's enz. Het lijkt mij als adverteerder interessanter op juist op dit soort niche websites te staan, zonder daarvoor iets te hoeven te betalen.
volgens mij is het voordeel van vergelijkingssites ten opzichte van niche sites dat je van die laatste 500 bezoekers per maand krijgt en van vergelijkingsites 5000. Er zijn sites genoeg die je een klein beetje verkeer aanleveren. Er zijn maar een paar sites waar je echt serieus volume bij kunt halen. Je betaalt dus voor bereik.
Ik ben ook een webwinkel eigenaar en vind het belachelijk wat voor CPC-prijzen de vergelijksites, zoals kieskeurig en vergelijk hanteren.
Je kan als webshop-eigenaar hier bijna niet van rondkomen. Beslist.nl heeft als enige de CPC- prijs, zoals deze bij iedereen zou moeten zijn.
B.V. Kieskeurig hanteert de prijs, alsof iedere klant, die via hun op een site komt een echte klant is. In werkelijkheid koopt niet eens 3% daadwerkelijk.
Aan de andere kant ben je als winkelier wel gedwongen om ook op de dure vergelijksites te staan, aangezien de meeste mensen toch eerst op een vergelijksite gaan kijken.
Ik vind dat er een WET zou moeten komen om bepaalde vergelijksites op hun vingers te tikken. Geloof het of niet: 3/4 van onze winst gaat naar de vergelijksites en de winstmarges zijn door de concurrentie ontzettend klein.
Rob, twee vragen.
1) Verplichten vergelijkers webshops om lid te worden?
2) Verplicht de concurrentie webwinkels om lage marges te rekenen?
Volgens mij is dat allebei geenszins het geval. De punten die je aankaart vind ik dus vrij ongenuanceerd en raken mijns inziens kant noch wal.
Uiteindelijk gaat het allemaal om een mix van traffic, bereik, sales & reclame. Vergelijkingssites bieden die mogelijkheid voor webwinkeliers, en dat doen ze erg goed en naar volle tevredenheid van honderden webwinkels.
Antwword op je argument, Adriaan is dat iedereen dondergoed weet dat je niet om de vergelijksites heen kan, wil je iets gaan verkopen.
Zij spelen heel goed op de zwakte van de consument: Prijsbewust zijn.
De meeste kopers gaan dus eerst prijzen vergelijken en dan pas iets kopen.
Het meest eerlijke zou zijn, net wat Mirjam hierboven zegt: PAY Per Sale. Er zijn simpelweg teveel kijkers (dromers, potenciele klanten, handelaren). Ook vind ik dat er duidelijk op elke vergelijksite vermeld zou moeten worden, dat alle webwinkels CPC moeten betalen. Volgens mij weten de meeste consumenten dit namelijk niet.
Of zou er eigenlijk maar 1 vergelijksite voor alle webwinkels moeten zijn, waar je een soort contributie voor zou moeten betalen.
Wat ook niet echt eerlijk is dat je bij alle vergelijksites evenveel CPC moet betalen voor bv. een TV (waar je 10% marge op hebt) als voor bv. een matras (waar je 300% marge op hebt).
Conclusie: Als (web) winkelier kan je haast niet meer om de vergelijksites heen, aangezien de meeste consumenten eerst prijzen gaan vergelijken.
Het antwoord op je tweede vraag heb ik niet. Wel vind ik sommige winkeliers heel erg dom dat ze op een product van 200 Euro ineens 50 Euro onder de prijs gaan zitten van de op dat moment op 1 na goedkoopste, i.p.v. bv. 5 Euro goedkoper, want de consument koopt het sowieso wel.
Ook wil ik hierbij voor de duidelijkheid vermelden dat we WEL tevreden zijn met de vergelijksites, behalve de VEEL te hoge CPC prijzen van de meest bezochte vergelijksites.
Waar het in principe WEL op neerkomt (zonder hypocritie) is dat de webinkels, die op de vergelijksites vermeld staan in principe voor hun werken, want aan SEO, enz. heb je weinig, aangezien de meeste consumenten toch eerst een vergelijksite raadplegen ;-)
@ Rob,
Je moet het verlies ook iemand leren gunnen als je te veel in zee gaat met vergelijkingsites.
Heeft iemand wel eens gekeken of de doorgegeven kliks wel correct zijn? Persoonlijk ervaren dat er door Twenga meer kliks werden gerekend als unieke bezoekers op de website waren geweest in een periode.
Vraag mij ook wel eens af of er aan de andere kant van de muur niet een 'Pay to click' programma draait. Dan betaal je als webwinkelier zelfs voor kliks die je per definitie als nies opleveren.