Internet geeft vaker dan vorig jaar de doorslag als consumenten zich oriënteren op een aankoop. Toch bezoeken veel consumenten vervolgens fysieke winkels om het product van hun keuze te kopen. Dat blijkt uit de Multichannel Monitor 2010.
De Multichannel Monitor is een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, uitgevoerd door Blauw Research. Voor het onderzoek werd het oriëntatie- en koopgedrag van ruim vijftienhonderd Nederlanders gevolgd in een dertigtal productgroepen.
Net als vorig jaar is 41 procent van de aankopen in de onderzochte categorieën voorafgegaan door een oriëntatie op internet. Dat is opnieuw meer dan de winkelvloer (34 procent van de aankopen) en meer dan printmedia (33 procent). Precies de helft van de respondenten zegt zich op zijn minst regelmatig op internet te oriënteren. Waar de winkelvloer vorig jaar nog vaker de doorslag gaf voor de uiteindelijke keus van een product, is internet anno 2010 net zo doorslaggevend, becijferde Blauw Research:
Vaker direct bij fabrikant
Als aankoopkanaal heeft internet ook iets aan terrein gewonnen. Dat is te danken aan de trend dat consumenten vaker direct online kopen bij de fabrikant. Dit overcompenseert de licht teruggang van de 'gewone' webwinkels als plaats van aankoop:
Kanaalswitches
Blauw Research bracht ook zogenoemde 'kanaalswitches' in beeld, waarbij de oriëntatiefase zich in het ene en de aankoopfase zich in een ander kanaal afspeelt. Uit onderstaande figuur wordt duidelijk dat online-orëntatie vaker leidt tot aankoop in een fysieke winkel dan vice versa. De angst van fysieke winkeliers dat mensen offline komen kijken, maar (elders) online kopen, lijkt ongegrond. Het tegengestelde effect is groter:
Downloaden
Overigens verschilt de inzet van de verschillende kanalen in zowel de oriëntatie- als de koopfase fase sterk per productgroep. Zeer uitgebreide informatie vindt u in de Multichannel Monitor 2010, die u kosteloos kunt downloaden via onderstaande link.
Eind vorige week bracht Thuiswinkel.org cijfers naar buiten over de online-consumentenbestedingen in het afgelopen halfjaar, die 10 procent hoger uitvielen dan die in de eerste helft van 2009. Meer over de Thuisiwnkel Markt Monitor, ook opgesteld door Blauw Research, leest u hier.