Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: 'Digitale boekenmarkt groeit harder dan in VS'

2017-11-08
180101
  • 1:52

Bol.com stelt dat digitaal lezen hier sneller voet aan de grond krijgt dan in Amerika. De verkoop van e-readers en e-books oversteeg Bol.com's verwachtingen in het eerste jaar. Hoeveel digitale boeken Bol.com precies heeft verkocht maakt de webwinkelier echter niet bekend.

Hoewel de webwinkel vorig jaar groots aankondigde de digitale boekenmarkt ‘open te zullen breken’ met Sony, blijkt achteraf dat de bijbehorende streefgetallen erg klein waren. Bol.com schrijft vandaag: ‘De verwachting een jaar geleden was enkele tienduizenden boeken en enkele duizenden readers.’

Zand in de ogen
Het werd veel meer dan dat, want Bol.com verkocht naar eigen zeggen al honderdduizenden digitale boeken en enkele tienduizenden e-readers. ‘Verkopen digitaal lezen overstijgen alle verwachtingen’, kopt Bol.com vandaag dan ook in een persbericht, om toe te voegen dat de markt voor digitaal lezen hier sneller groeit dan in de Verenigde Staten. Daar strooit Amazon met ‘slimme persberichten’ de media zand in de ogen als het gaat om de verkoop van e-books.

Digitale leesmarkt jonger
In Amerika zou 8,5 procent van alle boeken momenteel als e-book over de toonbank gaan, meldt Bol.com. Bij de Nederlandse webwinkel zelf ligt het aandeel nu al op ruim 5 procent. De digitale leesmarkt is hier echter veel jonger dan in de Verenigde Staten en dat is vooral te merken aan het beperkte aanbod van titels. Bol.com verwacht dat de markt zich met het groeiende aanbod verder zal ontwikkelen. Uit het persbericht: ‘Waar klanten kunnen kiezen tussen een digitaal of een fysiek boek, kiezen zij in tien tot twintig procent van de gevallen voor digitaal, met uitschieters naar boven de vijftig procent.’

Werkgroep
Maikel Verhaaren van onderzoeksbureau GfK Retail and Technology zei dit voorjaar dat Nederland ‘nog niet klaar’ zou zijn voor digitaal lezen. Daniel Ropers, managing director van Bol.com, bijt vandaag van zich af: ‘Critici verwijzen wel eens naar het geringe aantal digitale verkopen vergeleken met de fysieke verkopen. Toch wordt digitaal lezen sneller geadopteerd dan het gebruik van mobiele telefonie toentertijd. We zien dan ook een grote bereidheid vanuit de markt om deze snelle groei van digitaal lezen te ondersteunen.’ Om dat proces te versnellen wil Bol.com een werkgroep van betrokken partijen oprichten. Meer daarover schrijft Ropers aan het eind van een blog-posting.