Dennis van Allemeersch, manager van PayPal in de Benelux, is niet te spreken over berichtgeving in Metro van vandaag. De gratis krant pakt uit met artikelen over internetfraude, waarbij betaalmethode PayPal het steeds moet ontgelden.
Onder de kop ‘Internetfraude treft webshops’ schrijft Metro op zijn voorpagina dat honderden criminelen fraude plegen met internetbetalingen, dat kleine webwinkels het slachtoffer worden van PayPal-misbruik, dat PayPal zelf de fraude verwaarloosbaar vindt én dat verkopers altijd aan het kortste eind trekken, aldus een gedupeerde.
‘Buurman-methode’
Die gedupeerde mag op pagina twee van de krant zijn beklag doen over de handelswijze van PayPal. Het gaat om Goswin de Rouw van Landroverwinkel.nl. Hij stelt slachtoffer te zijn geworden van de zogenoemde ‘buurman-methode’, waarbij iemand een refund aanvraagt voor een creditcardbetaling die via PayPal is verricht. Ondertussen heeft de ‘buurman’, die samenwerkt met de valselijk gedupeerde, het bestelde product gewoon ontvangen. ‘Zelfs met verzendbewijs sta je met lege handen’, aldus De Rouw vandaag in Metro.
Malafide bestellers
De Rouw zegt herhaaldelijk slachtoffer te zijn geworden van malafide bestellers uit Engeland, van waaruit hij identieke bestellingen en betalingen ontving voor luchtveren van 650 euro per stuk. PayPal zou hebben aangegeven dat met de betalingen niks mis was. Uiteindelijk zegt De Rouw dat hij van PayPal geld terug heeft gekregen, plus 150 euro als hij ‘op internet zijn mond zou houden’ over de buurman-methode.
0,2 procent
In een ander artikel op dezelfde pagina zegt Frank Engelsman van Interscan dat het voor kwaadwillenden tamelijk eenvoudig is PayPal te misbruiken. Hij stelt dat kopers redelijk beschermd zijn, maar dat kleine webwinkeliers geregeld de klos zijn. Van Allemeersch komt in de krant met het verweer dat misbruik wel te beperken, maar nu eenmaal niet geheel te voorkomen valt. Hij geeft aan dat 0,2 procent van de transacties die PayPal verwerkt frauduleus blijken. Engelsman zegt daarop dat grotere webwinkeliers het risicofraude misschien op de koop toe kunnen nemen, maar dat kleinere partijen er ‘soms gewoon onderdoor’ gaan.
Reactie Allemeersch
Al met al wordt PayPal behoorlijk wat verwijten gemaakt op de twee belangrijkste pagina’s van de krant van vandaag. Allemeersch daarover tegen Twinkle: ‘Wat me stoort is dat zaken niet volledig en correct zijn weergegeven in de krant. Natuurlijk zeg ik niet dat er nooit een fraudepoging wordt gedaan en dat er nooit eens een slaagt. Vergelijk het met inbraken in panden, die zijn ook niet uit te sluiten. Belangrijker is dat ik heb aangegeven dat wij, als intermediair, de creditcardmaatschappijen hebben te volgen in hun anti-fraudebeleid. Een bestolen creditcard-eigenaar heeft nu eenmaal het recht om zijn geld terug te krijgen.’ De Belg wijst er verder op dat PayPal webwinkeliers met 'Verified Accounts' de mogelijkheid biedt alleen zaken te doen met geautoriseerde PayPal-gebruikers. Zo kan creditcardfraude verder worden beperkt.
Eufemistisch
Verder zegt Van Allemeersch niet te geloven dat op zo’n grote schaal en zo structureel wordt gefraudeerd als in het Metro-artikel wordt gesuggereerd. ‘Iedere claim wordt bij ons door vier paar ogen bekeken, we onderzoeken elke case. Er zijn mij persoonlijk in ieder geval geen Nederlandse cases bekend van zogenoemde fraudrings, waarbij criminelen georganiseerd samenwerken. De suggestie dat dat aan de lopende band plaats heeft bij PayPal is kort door de bocht, nog eufemistisch uitgedrukt.’
Geste van goodwill
Gevraagd naar het ‘zwijggeld’ dat PayPal aan De Rouw zou hebben betaald antwoordt Van Allemeersch: ‘We hebben de webwinkelier inderdaad schadeloos gesteld en bij wijze van gentleman's agreement afgesproken dat hij niet langer zijn gal zou spuwen. Het ging om een geste van goodwill, waarmee we niet hebben gezegd dat we fout zaten.’
Wat ik wil weten is het veilig om paypal te gebruiken als webshop of niet? Bijna iedere webshop gebruikt het nu.
I vindt als klein webshop dat paypal dit even goed moet uitzoeken.
Ik als webshop eigenaar heb voor nu paypal uitgezet tot ik het weer veilig vindt.
Paypal is net zo veilig als eenmalige machtiging: TOTAAL ONVEILIG dus.
Klanten kunnen met paypal eenvoudig hun geld terugkrijgen nadat jij geleverd hebt. Dit geld voor fysieke producten.
Bij digitale producten is het weer anders, daar moet je als je iets betaald weer mee oppassen (b.v. je betaald als ondernemer iemand voor een dienst of overname van b.v. een domeinnaam/website) dan kan diegene gewoon niet leveren en krijg je je geld dus weer niet meer terug.
Ik gebruik paypal al langer niet meer, ook al omdat ik erotische dvd's verkocht en dat voor paypal gelijk staat aan de handel in wapens en drugs (paypal is net zo hypocriet als andeer amerikaanse betalings bedrijven als VISA en Mastercard)
Dankje voor je info joost, dus ik ben niet de eenige wat gebruik jij dan tegenwordig?
Paypal zou als did bekend is, hier wat mee moeten doen om hun klanten te beschemen tegen dit soort dingen zo dat de in dit geval de webshop en de particulier veilig kunen handelen.
Gr
Takoda
PayPal is af te raden, zeker voor kleine webshops.
Ben zelf ook de dupe geworden van 'buurman-methode', waardoor ik uiteindelijk een incasso-buro heb moeten inschakelen!
Veilig alternatief: vooraf overboeken en iDEAL.
Nog meer PayPal ellende: http://www.nu.nl/internet/2319217/itunes-accounts-leeggehaald-via-paypal.html
Wij werden ook afgescheept met, (paypal) wij hebben het dispuut verloren van de creditcard maatschappij, aangifte bij de politie ? je wordt uitgelachen, tja meneer wij geven u weinig kans. Gegevens van de betreffende klant mochten niet worden ingezien, het dossier mochten wij niet inzien, wij mochten zelfs niet weten welke cc maatschappij erbij betrokken was. Terwijl wij handtekening voor ontvangst hebben van de klant via UPS.
Paypal bieden wij sindsdien niet meer aan als betaaloptie. Met andere betaalopties hebben wij nog nooit problemen gehad, dus het artikel klopt zeker wel !
Dank jullie allemaal voor jullie reacties, ik weet nu zeker dat ik paypal niet meer zal gebruiken voor mijn webshop als betaal metode en wens de geene die wel een slechte ervaring hebben gehad heel veel sterkte en succes.
Gr
Takoda
Paypal is de grootste ergenis die we ooit hebben meegemaakt, opeens "out of the blue" werd ons gevraagd om van alle bestellingen van de laatste maand de verzendbewijzen op te sturen//faxen, handtekeningen voor ontvangst etc etc.. enorme flauwekul terwijl er niets aan de hand was. Ben direkt mee Paypal gestopt, ze kunnen je nooit terugbellen, kunnen ze niet zeggen ze dan!!! jaja.. account wordt geblokkeerd etc, uiteindelijk een half jaar op mijn geld gewacht! Mensen/webshopeigenaars, wordt wakker, stop of begin nooit met Paypal aan te bieden!
Vreemd, onze ervaringen met Paypal zijn vele malen beter dan met VISA en Mastercard. Nog nooit last van fraude gehad met Paypal. Met VISA en Mastercard al voor enkele duizenden Euro's gedupeerd. Binnenkort 'verified by visa' dan hopen wij er geen last meer van te hebben.
Bij een dispute of claim wordt de koper in 99,9% van de gevallen in het gelijk gesteld en krijgt zijn geld teug. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat zelfs na het mailen van de aflevergegevens incl handtekening van ontvanger de claim van de koper toch nog in het voordeel van de koper wordt gesloten. Als verkoper ben je dan je omzet, winst en nog veel erger het product gewoon kwijt. Als je pech hebt wordt je Paypal account ook nog "bevroren" waardoor je niet meer bij je tegoeden kan.
Ik vind dat allemaal onzin wat jullie zitten te vertellen.
Als je wilt groeien in de gehele wereld, je moet eenmaal PayPal en creditcards accepteren,anders gaan de klanten ergens anders kijken en kopen.
Dat is een hele discutie over PayPal,maar er bestaat helemaal geen perfecte betalingsmethode, je kunt ook probleem krijgen met bijvoorbeeld Ideal.
Met mijn zaak,ik verkoop sportsupplementen en afslankproducten in gehele Europa en ook in USA,Canada en Australie.
Het is een keer gebeurt dat iemand had de PayPal account gebruiken van iemand anders, maar pech voor hem want ik zag dat meteen,dus is niks verzonden,dus geen verlies.
Ik wil de bij zeggen dat ik doe liever zaken via PayPal als rechtstreeks met creditcards,daar heb je geen of weinig controles,dus fraudegevoelig.
Op het moment dat je twijvelt, je moet contact opnemen met de klant en dat doen we per mail of per telefoon.
Als je krijgt een betaling via overboeking,je gaat toch controleren wie heeft betalen en voor welke bestelling en voer je geen controles ???? Het administratie deel van zakendoen is niet leuk maar hoort eenmaal de bij.
In de jaren dat we zijn actief bezig, we zijn 1 keer opgelicht via betaling met creditcard en nooit met PayPal.
De bestellingen worden met DHL gestuurd in Europa en met TNT Post voor buiten Europa,we kunnen altijd controleren en we hebben altijd een bewijs van ontvangst.
Wij hebben ook regelmatig problemen met Paypal. Het grootste probleem is dat Paypal de klant in 100% van de gevallen in het gelijk stelt, terwijl er bewijzen in overvloed zijn die kunnen aantonen dat de klant wel degelijk de spullen ontvangen heeft. Denk hier aan een track and trace nummer, een advertentie van marktplaats met precies die spullen en een mailtje van de klant dat hij de spullen ontvangen heeft. Ook met politieaangite etc. wordt door Paypal gewoon het geld terug gestort zonder contact met de winkel op te nemen. Van een onderzoek is dus absoluut geen sprake. Als het ip adres afwijkt van het opgegeven ip adres bij het Paypal account is dat al voldoende om binnen enkele dagen het geld terug te storten (terwijl dit zeer eenvoudig te wijzigen is).
Vooral bij digitale producten, zoals digitale prepaid kaarten is deze vorm van fraude zeer populair. Iemand doet 's nachts 30 verschillende bestellingen van prepaidkaarten die per email verstuurd worden en beweert bij iedere bestelling dat deze niet is aangekomen of niet door hem is gedaan. Wederom zonder overleg al het geld teruggestort.
Paypal, luister eens naar je klanten! Blijf niet ontkennen dat er geen problemen zijn en doe er eens wat aan. Mede omdat Paypal één van de duurste betaalmethodes is is deze houding eigenlijk gewoon schandalig te noemen en werkt het zelfs criminaliteit in de hand. Paypal is hieraan mede schuldig omdat het de bewijzen negeert en altijd het geld zonder pardon terug geeft aan de fraudeur.
Begin niet aan PayPal. Dit is de meest onveilige betaalmethode die er is. Kans op "terugstorten" is groot en ook het gebruik van gestolen gegevens gebeurde bij ons dagelijks. In Nederland hebben we iDeal en dat is snel, geheel betrouwbaar en tegen redelijke kosten.
Snap niet dat je nog iets anders zou willen aanbieden aan je klant. De meeste fraudeurs en dieven gebruiken namelijk PayPal. Dus door dit niet aan te bieden houd je ze buiten de deur.
Paypal is eigendom van Ebay, en bij Ebay (en ook bij Paypal) is de klant heilig en de verkoper is loslopend wild, de koper heeft altijd gelijk, kan niets fout doen, de verkoper is altijd de pineut, onbegrijpelijk dat er nog één verkoper met Paypal wil werken, je kan veel beter rechtstreeks creditcards aanvaarden, is ook nog goedkoper en vele keren veiliger.
Google maar eens op 'Paypal fraude', en je stopt meteen met Paypal.
Wij hebben ook al een dispuut met PayPal. Het betreft een buurman methode, waarbij wij keurig de bevestiging van ontvangst met handtekening hebben en de "klant" zelfs per e-mail heeft bevestigd dat hij nog meer wil kopen omdat het product hem bevalt (uiteraard!).
Laten wij eens de mogelijkheid onderzoeken om gezamenlijk een klacht in te dienen via de organisaties (Webwinkel keurmerk, Thuiswinkel waarborg, etc...) zodat alle klachten gebundeld worden en er wel serieus door PayPal naar gekeken gaat worden.
WIE DOET ER MEE...???
Ik gebruik Paypal al jaren lang ik ga ook niet meer terug naar MC en VISA en amex aan te bieden op mn website. P.P snel en VEILIG. heb nooit problemen gehad, ik denk het verschil is dat als je aan de voorwaarden houd en de regels dat je 100% beschermt bent als verkoper.
Even comments geven op wat ik hier las
Vooral bij digitale producten, zoals digitale prepaid kaarten is deze vorm van fraude zeer populair. Iemand doet 's nachts 30 verschillende bestellingen van prepaidkaarten die per email verstuurd worden en beweert bij iedere bestelling dat deze niet is aangekomen of niet door hem is gedaan. Wederom zonder overleg al het geld teruggestort.
Ik denk dat je mischien PayPal moet gaan gebruiken en de overeenkomsten lezen voordat je dit soort bullshit hier schrijft. Digitale producten vallen niet onder de koper/verkoper bescherming. Dus als een koper beweert dat hij ze niet gekregen heeft krijgt hij zijn geld NIET TERUG. Ik heb een aantal keer digitale code for WOW verkocht en de koper beweerde dat ik ze niet had verstuurd. Zijn geschil werd meteen afgesloten omdat digitale producten niet onder de kopersbescherming valt. Dus mischien moet je eerst even na checken voordat je zulke beschuldigingen hier op de website zet.
De bestellingen worden met DHL gestuurd in Europa en met TNT Post voor buiten Europa,we kunnen altijd controleren en we hebben altijd een bewijs van ontvangst.
Zo doe ik het dus ook. En als je artikelen lees overal op het internet verkopers niet hun geld krijgen is omdat PayPal regels heeft over het versturen van producten. Als jullie je niet aan een paar kleine regels houden dan is het je eigen probleem!
Blijf 100% bij PayPal daar voel ik me veiliger dan bij mijn eigen bank!
Ook ik heb slechte ervaringen met PayPal. Elke klant kan zomaar een geschil openen en wat je dan ook aanlevert, de 'klant' wordt toch wel in het gelijk gesteld. PayPal scheept je als verkoper af met standaard mailtjes die in mooie woorden niets meer zeggen dan 'jammer dan!'. Antwoorden is niet mogelijk, bellen ook niet. Dan kan je er natuurlijk op wachten dat gedupeerden met hun verhaal naar de krant stappen.
Bijna al mijn transacties gaan via VISA en MasterCard, daarmee heb ik NOG NOOIT een probleem gehad! En iDeal natuurlijk, daarmee kan al helemaal niets fout gaan. Deze methodes zijn ook nog eens veel goedkoper dan PayPal.
De enige reden om PayPal te gebruiken is dat er nog zoveel gebruikers zijn. Verder is het waardeloos.
Mensen meld dit soort dingen op http://www.paypalklachten.nl en hopelijk verzamelen wij zo een hele boel mensen!
Ik heb ook slechte ervaring met payPal als koper: ik had via marktplaats nieuwe onderdelen besteld en ipv nieuwe onderdelen heb ik alleen defecte onderdelen ontvangen en dus een claim bij Paypal ingediend (verkoper reageert niet). Je kan dan aangeven dat het ontvangen object defect is zowel innerlijk als uiterlijk, dat het niet nieuw is etc. Vervolgens moet je er dan zelf achterkomen dat je claim is gesloten want een update krijg je niet en dan staat er het volgende:
Status
We kunnen deze claim deze keer niet in uw voordeel laten uitvallen. Het beleid van PayPal inzake klachten van kopers is van toepassing op de verzending van objecten maar niet op geschillen over de kwaliteit van objecten.
Ik heb nooit eerder een claim gedaan maar kennelijk heb ik er in het verleden toch al een gewonnen...., maar waarom krijg ik dan de keuze om aan te geven dat ik niet de juiste materialen heb ontvangen als ze er toch niks mee doen?
ik heb het volgende advies voor de kopers die in deze situatie terechtkomen: aangeven dat je niks hebt ontvangen want als je aangeeft dat je een baksteen hebt ontvangen zal dat paypal dus niet interesseren ook al kijken ze er kennelijk met 4 paar ogen naa(aaaarr)r.
Weet je wat het probleem is van de meeste klagers over het PayPal systeem (zowel hier als op andere fora)???
MENSEN KUNNEN (of willen) NIET LEZEN!!!
Je maakt een account aan en krijgt een gebruikersovereenkomst voor je neus die je dient te lezen.....
Je verklaart immers dat je de inhoud hebt gelezen en akkoord gaat met de voorwaarden voor gebruik van de dienst en/of diensten.
Nee, in de regel klikken mensen simpelweg op akkoord (omdat je anders geen toegang krijgt tot de dienst)
Vervolgens gaan mensen spullen verkopen en/of kopen en hanteren hiervoor hun eigen beleid, principes, voorwaarden, regels, welke haaks staan op de voorwaarden voor gebruik van de betaalmethode. Achteraf is het dan natuurlijk niet JOUW schuld, maar die van PayPal (of welke andere dienst dan ook).
Het meest opvallende is dan nog wel het aantal "benadeelden" die ondertussen stug gebruik blijven maken van de dienst....... omdat het bewezen is dat het gebruik van PayPal op een website leidt tot meer omzet, meer klantentrouw en meer exposure......En ondertussen maar klagen...... ik zie klagers die ik 2 jaar geleden ook al zag klagen......
Trouwens, er is niemand die je verplicht om gebruik te maken van PayPal, dat is een keuze die je zelf mag maken, net als je zelf mag kiezen of de aangeboden gebruikersovereenkomst past binnen je werkwijze....past het niet, klik dan geen akkoord!
Erg jammer dat een succesvolle organisatie altijd onder vuur genomen moet worden en zich moet verdedigen tegen onredelijke en ongegronde verwijten.
Ik ben voor de volle 100% tevreden over deze veilige betaalmethode (en ja ik lees de regels voor gebruik!)
Jack (Den Haag)
Item verkocht aan Amerikaan. TNT (lang leve de privatisering!) heeft (inderdaad) na 5 weken nog steeds niet bezorgd. De betaling wordt zonder aan mij als de verkoper bewijslast te vragen teruggedraaid. Vroeger was het argument: als er geen track en trail info beschikbaar is (was er nooit voor buitenlandse zendingen), dan heeft u pech. Nu IS er track en tral info beschikbaar, Paypal past haar beleid aan, geld alsnog weg. Verkopers zijn 100% vogelvrij en worden massaal bestolen, discussie is niet meer mogelijk.
Paypal moet stoppen haar praktijken en haar verkopers, waaraan zij bakken met geld verdient te waarderen en een minimale bescherming te bieden. Paypal is 100% onbetrouwbaar voor verkopers, Paypal beslist ALTIJD in het voordeel van de koper, waarbij de argumentatie telkens verschillend is. Afelopen tijd ben ik zo'n 500 lichter geworden door deze praktijken. Het wordt tijd dat er een concurrent komt, paypal verdient het niet meer om het monopolie te hebben. Een alternatieve organisatie die wél oog heeft voor zijn verkopers zou meteen bestaansrecht hebben.Ook als koper plukt Paypal zoveel mogelijk voordelen voor zichzelf. Voorbeeld : Ik koop een product via eBay ergens in Duitsland, de verkoper accepteert Paypal. Het bedrag (ruim 500,00) wordt via mijn bankrekening afgeschreven door Paypal op de 4e van de maand. Vervolgens geeft Paypal in je persoonlijke overzicht aan dat de betaling aan de verkoper door Paypal op de 10e zal worden uitgevoerd. U raad het al ... : er gebeurt niets! Paypal heeft ruim 500,00 op hun "tussenrekening" geparkeerd, trekken hier lekker rente van en vlot betalen aan de verkoper hó maar... . Op de 15e een mail gestuurd via hun site (aan de klantenservice), inmiddels de 20e, geen reactie op mijn mail? Nog maar weer een mail gestuurd, weer geen reactie. Toen gedreigd met juridische maatregelen, uiteindelijk is een maand later de betaling doorgevoerd aan de verkoper. Dus ook als koper is mijn advies : Géén Paypal !! De enige die er goed bij boert is Paypal (eBay). Valt u ook op dat Marktplaats (ook van eBay), ook steeds meer (opdringende) reclame maakt voor hun eigen Paypal?? Gewoon binnen Europa met een SEPA overboeking betalen (IBAN BIC), lekker snel en kostenloos!. No Paypal anymore!
Fraude wordt wel heel gemakkelijk bij PayPal als koper, je zegt als koper dat er niets in je doos zit, die je ontvangen heeft met handtekening ontvangst. je maakt een claim aan bij PayPal en wint deze direct ondanks een track and trace met gewicht erop van de verkoper, die verkoper levert wekelijks ongeveer 400 bestellingen in een sealed zak van plastic via PayPal zonder problemen sinds jaar en dag maar toch wordt er dan zonder verder overleg direct de claim aan de frauderende klant toegekent. Kappen met PayPal. Ik zeg doen! Vroeger of later ga je voor de bijl als verkoper met PayPal en stelen ze je geld van je rekening.
Helaas,ik ben noodgedwongen al jaren gebruiker van Paypal. Ik verkoop via mijn webwinkel en via Ebay en mijn klanten komen meestal uit Amerika. Tot voor een paar jaar geleden had je nog alternatieven voor Paypal maar dat is helaas vrijwel niet meer te doen Alleen Western Union, maar de kopers via Ebay en anders sites worden steeds gewaarschuwd dat Western niet veilig zou zijn.Wat ook niet veilig is , is Paypal en wel hierom:
Ik heb artikelen verkocht in Amerika en de klant betaalde via Paypal.De klant ontving de spullen, en bood ze gelijk aan op Ebay. ( ik verkoop geen stukken die massaal zijn gemaakt en ze zijn eenvoudig te herkennen) Mijn koper bood ze dus te koop aan in Amerika, wat ik kon zien op Ebay. Na een week waren de spullen daar weer verkocht en 3 dagen later kreeg in een Paypal claim aan mijn broek, De klant van mij had laten weten dat hij de spullen niet had ontvangen. Paypal eiste dat ik bewiees dat hij wel ontvangen had. Ik wees ze op de originele advertentie, en de advertentie op Ebay. Helaas, ze accepteerden dit niet en ik was dus mijn geld kwijt. Mijn klant heeft dus gratis mijn spullen in bezit gekregen en ze daarna weer verkocht. Hiervan zijn Paypal, Ebay en mijn klant beter geworden, over mijn rug. Nog een voorbeeld: Klant koopt antiek van mij.Ik verstuur zoals vermeld via Fedex, met online tracking. Artikel komt aan in land van bestemming maar douane wil invoerkosten heffen ( in mijn voorwaarden staat dat ik niet verantwoordelijk ben voor belastingen in land van aflevering) Klant weigert stuk en stuk word door Fedex terug gestuurd naar mijn adres. Ik moet Fedex 2 keer betalen voor het vervoer. Bovendien heeft de douane via Fedex me nog eens 28 euro aan belasting in rekening gebracht en de koper?? Die heeft me meteen 2 negatieve feedbacks gegeven, heeft via Ebay een niet ontvangen dispuut geopend en ook al kan ik bewijzen dat het stuk aan zijn voordeur is geweest, ik moest alles terug betalen van Paypal. Verluies: 100 euro. Ik heb Ebay/Paypal diverse emails gestuurd over deze kwalijke praktijken, maar je krijgt gewoon geen antwoord. of het is een brij van woorden, wat nergens op slaat. Ik kan er een boek over vullen , over de service van Paypal en Ebay. ASls je met deze organisaties gaat werken is er maar een advies: gebruik je verstand, timmer alles dicht, want je verliest geheid eik dispuut. Je hoeft absoluut niets te verwachten van de klantenservice van Paypal of Ebay.
De afgelopen maanden ben ik regelmatig geld kwijtgeraakt aan kopers die claimen iets niet ontvangen te hebben. Zelfs met bewijs dat het is aangekomen wordt het geld van mijn rekening gehaald en aan de koper retour gedaan. Veel mensen die via discogs muziek kopen weten dit. Paypal beslist altijd in het voordeel van de koper. Een voorbeeld: via discogs wordt er een cd besteld, wij verzenden deze cd. Een week later claimt degene van wie de paypal rekening is, dat het geld onrechtmatig van de rekening is gehaald??? Niet door ons, het is aan ons overgemaakt voor geleverde diensten, door wie? Dat weten wij niet. Rekeninghouder opent een geschil en paypal beslist ten gunste van haar. Cd, verzendkosten en geld weg. Dank je paypal