Twinkle | Digital Commerce

PayPal 'niet blij' met negatieve publiciteit Metro

2017-05-27
180101
  • 2:48

Dennis van Allemeersch, manager van PayPal in de Benelux, is niet te spreken over berichtgeving in Metro van vandaag. De gratis krant pakt uit met artikelen over internetfraude, waarbij betaalmethode PayPal het steeds moet ontgelden.

Onder de kop ‘Internetfraude treft webshops’ schrijft Metro op zijn voorpagina dat honderden criminelen fraude plegen met internetbetalingen, dat kleine webwinkels het slachtoffer worden van PayPal-misbruik, dat PayPal zelf de fraude verwaarloosbaar vindt én dat verkopers altijd aan het kortste eind trekken, aldus een gedupeerde.

‘Buurman-methode’
Die gedupeerde mag op pagina twee van de krant zijn beklag doen over de handelswijze van PayPal. Het gaat om Goswin de Rouw van Landroverwinkel.nl. Hij stelt slachtoffer te zijn geworden van de zogenoemde ‘buurman-methode’, waarbij iemand een refund aanvraagt voor een creditcardbetaling die via PayPal is verricht. Ondertussen heeft de ‘buurman’, die samenwerkt met de valselijk gedupeerde, het bestelde product gewoon ontvangen. ‘Zelfs met verzendbewijs sta je met lege handen’, aldus De Rouw vandaag in Metro.

Malafide bestellers
De Rouw zegt herhaaldelijk slachtoffer te zijn geworden van malafide bestellers uit Engeland, van waaruit hij identieke bestellingen en betalingen ontving voor luchtveren van 650 euro per stuk. PayPal zou hebben aangegeven dat met de betalingen niks mis was. Uiteindelijk zegt De Rouw dat hij van PayPal geld terug heeft gekregen, plus 150 euro als hij ‘op internet zijn mond zou houden’ over de buurman-methode.

0,2 procent
In een ander artikel op dezelfde pagina zegt Frank Engelsman van Interscan dat het voor kwaadwillenden tamelijk eenvoudig is PayPal te misbruiken. Hij stelt dat kopers redelijk beschermd zijn, maar dat kleine webwinkeliers geregeld de klos zijn. Van Allemeersch komt in de krant met het verweer dat misbruik wel te beperken, maar nu eenmaal niet geheel te voorkomen valt. Hij geeft aan dat 0,2 procent van de transacties die PayPal verwerkt frauduleus blijken. Engelsman zegt daarop dat grotere webwinkeliers het risicofraude misschien op de koop toe kunnen nemen, maar dat kleinere partijen er ‘soms gewoon onderdoor’ gaan.

Reactie Allemeersch
Al met al wordt PayPal behoorlijk wat verwijten gemaakt op de twee belangrijkste pagina’s van de krant van vandaag. Allemeersch daarover tegen Twinkle: ‘Wat me stoort is dat zaken niet volledig en correct zijn weergegeven in de krant. Natuurlijk zeg ik niet dat er nooit een fraudepoging wordt gedaan en dat er nooit eens een slaagt. Vergelijk het met inbraken in panden, die zijn ook niet uit te sluiten. Belangrijker is dat ik heb aangegeven dat wij, als intermediair, de creditcardmaatschappijen hebben te volgen in hun anti-fraudebeleid. Een bestolen creditcard-eigenaar heeft nu eenmaal het recht om zijn geld terug te krijgen.’ De Belg wijst er verder op dat PayPal webwinkeliers met 'Verified Accounts' de mogelijkheid biedt alleen zaken te doen met geautoriseerde PayPal-gebruikers. Zo kan creditcardfraude verder worden beperkt.

Eufemistisch
Verder zegt Van Allemeersch niet te geloven dat op zo’n grote schaal en zo structureel wordt gefraudeerd als in het Metro-artikel wordt gesuggereerd. ‘Iedere claim wordt bij ons door vier paar ogen bekeken, we onderzoeken elke case. Er zijn mij persoonlijk in ieder geval geen Nederlandse cases bekend van zogenoemde fraudrings, waarbij criminelen georganiseerd samenwerken. De suggestie dat dat aan de lopende band plaats heeft bij PayPal is kort door de bocht, nog eufemistisch uitgedrukt.’

Geste van goodwill
Gevraagd naar het ‘zwijggeld’ dat PayPal aan De Rouw zou hebben betaald antwoordt Van Allemeersch: ‘We hebben de webwinkelier inderdaad schadeloos gesteld en bij wijze van gentleman's agreement afgesproken dat hij niet langer zijn gal zou spuwen. Het ging om een geste van goodwill, waarmee we niet hebben gezegd dat we fout zaten.’