Neelie Kroes sleutelt aan een systeem om Europese geschillen over online-aankopen te kunnen beslechten. Dat zegt de eurocommissaris in het nieuwe nummer van Twinkle: ‘Burgers en bedrijven moeten weten waar ze terecht kunnen als er iets fout loopt.’
Kroes noemt het ‘betreurenswaardig’ dat Europeanen zo weinig online kopen in andere lidstaten: ‘Online-shoppen kan heel wat welvaart creëren. Dit wordt echter verhinderd omdat 88 procent van de Europese webgebruikers online-transacties onveilig vindt en 60 procent van de online-aankopen in een andere EU-lidstaat mislukt door wettelijke of technische barrières.’
Pan-Europees auterusrechtensysteem
Bekend was dat Kroes, sinds dit jaar eurocommissaris van Digitale Agenda, de bevordering van crossborder shopping tot speerpunt van haar beleid had gemaakt. In Twinkle maakt ze haar ambities en plannen concreet. Zo wil Kroes behalve een ‘EU-wijd online-systeem voor betwistingen over e-commerce’ nog dit jaar een pan-Europees auteursrechtensysteem voorstellen. Dat moet de interne digitale muziekmarkt, nu ‘nagenoeg alleen nog illegaal’ volgens Kroes, een duw in de goede richting geven.
Consultatieronde
Eerder deze week werd bekend dat de Europese Comissie een consultatieprocedure heeft opgezet over herziening van de Europese e-commerce richtlijn. Ministeries van lidstaten, auteursrechthebbenden en ict-bedrijven worden uitnodiging hun mening geven. Ook ieder ander kan tot 15 oktober zijn visie geven.
Uit de oproep: ‘The European Commission wishes to study in detail the various reasons for the limited takeoff of electronic commerce, as stated in the Retail Market Monitoring Report "Towards more efficient and fairer retail services in the internal market for 2020”.’
In dat rapport bestempelt de Europese Commissie de trage groei van e-commerce als pijnpunt in de ontwikkeling van de Europese retailmarkt.
Over de oplossingen van Neelie Kroes kunt u lezen in Twinkle nummer 7, die begin volgende week op de mat valt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Neelie Kroes wil Europees meldpunt voor e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.