Jumbo is de eerste werkgever die zijn personeel toegang biedt tot een online-winkelomgeving met korting op bekende merken. Dpsgroup faciliteert Jumbo.depersoneelshop.nl en wil meer van dit soort besloten webwinkelcentra openen.
Het online-winkelcentrum voor de ruim dertigduizend werknemers van Jumbo is vandaag live gegaan. Bij de salarisstrook voor deze maand vindt het personeel van de Brabantse supermarktketen een flyer waarop aanbiedingen op de besloten site worden gecommuniceerd.
Short-tail
Het assortiment van Jumbo.personeelshop.nl, toegankelijk na het invoeren van het personeelnummer, bestaat onder meer uit fashion, elektronicaproducten, dvd’s en games, doe-het-zelfproducten, verzekeringen en dagjes en weekendjes weg. Mede-initiatiefnemer Jan Lommers van Dpsgroup spreekt over ‘short tail, met korte termijn- en seizoensproducten'.
Toshiba, Makita, Metabo
Om tot het aanbod te komen sloot Lommers deals met verschillende merkfabrikanten en leveranciers. Tot de merken die in het online-winkelcentrum zijn vertegenwoordigd behoren Toshiba, Makita, Metabo en Activision Blizzard. ‘Bekend, betrouwbaar en met een breed assortiment’, vat Lommers het uitgangspunt samen.
Database van potentiële klanten
Voor deze partijen biedt Dpsgroup een nieuw afzetkanaal. Lommers legt uit: ‘Aanbieders van producten krijgen met onze support toegang tot een nieuwe database van potentiële klanten. Merkfabrikanten kunnen in een gesloten omgeving ervaring opdoen met online-verkoop. Op termijn kan het winkelcentrum ook dienst doen als testkanaal. Daar komt bij dat de merken personeelsbestanden van verschillende bedrijven specifiek kunnen bedienen. Het winkelcentrum van Jumbo zal er anders uitzien dan dat van Shoeby, dat in september ook een eigen winkelcentrum krijgt. Omdat het bedrijven zijn die de klanten leveren, bestaat er bovendien een soort natuurlijke kwaliteitscontrole.’
Prijzen
Voor die bedrijven werkt het eigen shopping platform voor personeel volgens Lommers als een ‘secundaire arbeidsvoorwaarde’. Binnen de virtuele muren van het winkelcentrum, gebouwd op Magento, liggen de prijzen gemiddeld 5 tot 20 procent lager dan elders. Dpsgroup zegt prijzen van andere kanalen in de gaten te houden om te zorgen dat het verschil blijft bestaan. De bezorging van alle producten is gratis.
Service aan twee kanten
Over het verdienmodel zegt Lommers: ‘We bieden service aan twee kanten, die van de merken en die van de bedrijven met een eigen winkelcentrum op internet. Daarin zitten de verdiensten. Omdat het fulfilment niet bij ons ligt, maar bij de partijen die de producten aanbieden, kunnen we de prijzen scherp houden en meetbaar voordeel bieden. Ook bedrijven met een kleiner personeelsbestand, vanaf vijftig personen, kunnen daarvan genieten.’
Leuk initiatief! Ik ga ook maar eens bij mijn baas informeren!
Andrew
kent iemand de dpsgroup en wat is hun website?
@rob: de site van dpsgroup vind je hier.
en bedankt Arjan!