Twinkle | Digital Commerce

Wizbizz staakt folderverspreiding Webwinkelaanbod.nl

2017-05-27
180101
  • 1:45

Wizbizz zal voorlopig geen folders voor zijn advertentieconcept Webwinkelaanbod.nl meer verspreiden. Door de wisselvallige respons heeft de webwinkelbouwer het concept ‘een halfjaartje on hold gezet’, aldus directeur Jelle Troost.

Het eerste exemplaar van Webwinkelaanbod.nl, folders met aanbiedingen die waren gebundeld op de gelijknamige site, verscheen in februari van dit jaar. De vooraf gecommuniceerde oplage lag volgens Wizbizz op 1,2 miljoen stuks. Hoewel de bedoeling was tweewekelijks te gaan verschijnen, zagen daarna nog maar twee folders het licht: één in maart en één in april.

Bewijsexemplaren
Adverterende webwinkeliers klaagden onder andere op deze site bij herhaling over het resultaat van de reclame die ze maakten in Webwinkelaanbod.nl. Er werd zelfs gesuggereerd dat de krantjes nooit op de mat bij het beloofde aantal huishoudens waren beland. Troost reageert: ‘Van de eerste twee folders zijn ruim een miljoen exemplaren gedrukt. Ik heb er zelf bijgestaan. Die zijn vervolgens in pakketjes met andere folders verspreid door Interlanden, een gerenommeerde partij. Onze adverteerders hebben behalve bewijsexemplaren een keurige link ontvangen met het verspreidingsgebied op postcode. Het lijkt me toch sterk dat die folders allemaal in de bosjes zijn beland.’

Respons wisselend
Om uit te sluiten dat er bij Interlanden iets mis was gegaan, is WizBizz vervolgens met een andere verzendpartij in dienst gegaan, vertelt Troost: ‘Zelfde oplage, zelfde adressen. Ondertussen hadden we met behulp van een mediabureau ook al wat geschaafd aan de lay-out (laatste folder hier, red.). Toch bleef de respons te wisselend. De conversie bleef achter bij bepaalde partijen.’

Evalueren
Troost, die zegt dat er nog altijd voldoende vraag is naar de papieren advertentieplekken, zegt te willen evalueren hoe de conversie in de breedte omhoog kan: ‘Nu is het moeilijk te zeggen waar het allemaal aan ligt. Daarom willen we rustig bekijken wat we misschien anders zouden moeten doen. Ik sluit niet uit dat er een vervolg komt met de folders.’

Site blijft in de lucht
Ondertussen blijft de site Webwinkelaanbod.nl gewoon in de lucht. Daarop is het aanbod van ruim vijfduizend Nederlandse webwinkels verzameld. Webwinkeliers kunnen via een model dat lijkt op dat van Marktplaats.nl bepaalde topposities kopen om extra onder de aandacht te komen.