In ons land zijn de afgelopen acht maanden vijftigduizend e-readers verkocht. De digitale boekenlezers zijn behalve in webwinkels steeds vaker ook in fysieke winkels te koop, aldus onderzoeksbureau GfK Retail & Technology Benelux.
Stenen elektronicawinkels, boekhandels en de kantoorvakhandel hebben hun marktaandeel op het segment e-readers in de eerste maanden van het jaar vergroot. Aan die constatering koppelt GfK overigens geen concrete aantallen.
Eén e-book per maand
In totaal werden in de afgelopen acht maanden dus vijftigduizend e-readers verkocht. In de maanden januari tot en met april vonden bijna honderdduizend betaalde e-books hun digitale weg naar de klant. Bezitters van een apparaat, waarvoor gemiddeld 250 euro werd betaald, hebben begin dit jaar ongeveer iedere maand een boek gedownload tegen betaling. Ze betaalden daarvoor gemiddeld rond de 11 euro, aldus GfK, ruim twee euro minder dan de prijs die consumenten gemiddeld voor een papieren boek betalen.
Laagdrempeligheid
Een belangrijke voorwaarde voor verdere groei van de e-bookmarkt is dat er snel voldoende content beschikbaar wordt gemaakt door uitgevers, aldus Maikel Verhaaren gisteren op het GfK Reality Check seminar over e-reading. Brede distributie en laagdrempeligheid zijn daarbij een must: de consument moet elektronische boeken gemakkelijk kunnen downloaden en afspelen. Op een ander congres zei Verhaaren eind maart dat Nederland nog niet klaar was voor digitaal lezen, met op dat moment één verkocht e-book op 1.240 verkochte papieren boeken.
IPad en andere tablets
Volgens Verhaarden zal de introductie van de iPad en soortgelijke tablets een belangrijke katalysator zijn van omzetgroei in het e-books. Naar schattingen zullen ongeveer 250.000 consumenten dit jaar bereid zijn een ‘multimediale lees- en surfplank’ aan te schaffen, aldus GfK.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
GfK: 'E-reader steeds vaker verkocht in stenen winkel'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.