Het voornemen van Thuiswinkel.org om een Incidentenregister op te zetten is een stille dood gestorven. Volgens directeur Wijnand Jongen zijn er voldoende commerciële alternatieven voor webwinkels om informatie over wanbetalers te delen.
Dat schrijft Webwereld, aan wie Jongen het staken van het registerinitiatief heeft bevestigd. De plannen voor de oprichting van een Incidentenregister dateren al van 2005 en de ambitie werd twee jaar geleden nog geconcretiseerd. Eind 2008 zou het register er komen.
'Achterhaald'
Het plan voor een zwarte lijst staat nog altijd als speerpunt op de site van de belangenvereniging: ‘Het clusteren en managen van fraudegevallen binnen één platform (Incidentenregister)’. Die informatie is achterhaald, aldus Jongen. De plannen zijn volgens Webwereld al ‘een tijd geleden’ gestrand, om redenen van financiële aard. Jongen: ‘Zo’n register opzetten kost geld omdat het toegankelijk moet zijn voor alle leden. Als je het doet, dan moet je het goed doen. De kosten wogen niet op tegen de baten, zeker gezien het feit dat er al bestaande partijen zijn die ook dit soort informatie aanbieden.’
De directeur wijst op de groeiende groep commerciële kredietbeoordelaars, die onder meer beoordelen of klanten wel de optie moet worden geboden een aankoop achteraf te betalen.
Jammer, dat die lijst er iet komt bij de thuiswinkel org. het had een goede reden kunnen zijn om dam lid te kunnen worden van deze "dikke nekken" club.
Tja, die feestjes en presentatie kosten wel een hoop geld bij hun want afgelopen jaar hebben ze maar 44 klachten (af)behandeld waarvan er bij 28 een uitspraak heeft plaatsgevonden. Zo zie je maar dat de consument veel vertrouwen heeft in deze club. Ze sturen zelfs hun klachten niet heen terwijl de forums bij Tros Radar of Vara's Kassa uitpuilen van klachten op internetverkopen.
Don is zowiezo altijd negatief. Om niet te zeggen vermoeiend.
Slaap lekker, hahaha
Het incidentenregister draait momenteel bij ICMO, alwaar ook "achteraf betalen" voor webwinkels mogelijk wordt gemaakt.