Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Stephan Bosman van Zoover

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:16

‘Zoover opent aanval op Toeristiek’, kopte vakblad Reisrevue onlangs. Het bedrijf gaat de informatie uit zijn review-database tegen betaling aanbieden aan reisbureaus en touroperators. Die zijn volgens Zoover stukken goedkoper uit dan bij Toeristiek.

Twinkle stelde vijf vragen aan Stephan Bosman, CEO van Zoover.

Jullie sloten onlangs een zogenoemde ‘contentdeal’ met Elmar Reizen. Zijn er al meer partijen bekend die met jullie in zee gaan?
‘Nog niet. We voeren wel veel gesprekken met touroperators, maar vooral ook met de reisbureaus. Die hebben altijd behoefte aan een bron voor kwantitatieve informatie. In die behoefte kunnen wij, met onze database van ruim een miljoen reviews, inmiddels voorzien.’

Wat bieden jullie dan concreet?
‘We zorgen voor de naadloze integratie van onze content in hun systemen. Als een medewerker van een reisorganisatie een klant aan de lijn of aan de balie heeft met vragen, kan het antwoord daarop snel worden gevonden. Voordeel is dat de beoordelingen van Zoover, los van de kwantitatieve info die we bieden, ook direct kunnen worden ingezien.’

Waarom is de snelle beschikbaarheid van die beoordelingen belangrijk?
'Vergis je er niet hoeveel mensen in een reisbureau vragen naar de gemiddelde Zoover-beoordeling van een accommodatie. Nu moeten reisbureau-medewerkers daarvoor een nieuwe pagina openen op hun scherm, waarop de klant meekijkt. Het kan gebeuren dat daar concurrerende adverteerders op staan, die een scherpe prijs bieden voor zo’n reis. Zo’n klant zal dan in de verleiding komen thuis verder te kijken en online te boeken.’

Jullie zouden volgens uw partner Bas Rasker de helft goedkoper zijn dan Toeristiek.
‘Dat zijn we ook. We vragen om een gebruikersvergoeding die afhankelijk is van de omzet, wat de kosten goed calculeerbaar maakt. Ik stel vraagtekens bij de houdbaarheid van een licentiesysteem, waarbij je een vast bedrag aan abonnementskosten betaalt.’

Carla van den Berg, general manager van Toeristiek, stelt dat jullie appels en peren vergelijken door jezelf te positioneren als het goedkope alternatief (zie ook haar reactie op dit artikel over Cheqqer). Review-info van reizigers is toch ook iets heel anders dan de objectieve data die Toeristiek zelf verzamelt?
‘Natuurlijk zijn er verschillen tussen wat we aanbieden. Toeristiek gaat heel ver in zijn data, met informatie over het aantal treden van een zwembadtrap om waar wat te noemen. Wij denken dat de consument meer en meer gevoelig is voor zachtere informatie, die bij uitstek in onze database is te vinden. Ik denk dat de gemiddelde vakantieganger liever hoort dat een accommodatie volgens anderen een fijn zwembad heeft, dan dat ‘ie tot op de centimeter nauwkeurig weet hoe diep dat zwembad is.´

In Twinkle nummer 5, die over twee weken verschijnt, vindt u een uitgebreid artikel over reviews in de reisbranche. Daarin onder meer ook aandacht voor Cheqqer, van TUI, en voor Vakantiepanel.nl, een reviewsite waarbij TSi Toeristiek zelf betrokken is.