Sacha heeft een eigen webshop geopend, waarin het volledige assortiment van de Brabantse schoenketen wordt aangeboden. Bestellingen vanaf 49 euro worden gratis geleverd door TNT Post. Voor retouren kan de klant niet in de winkel, maar wel bij Kiala-punten terecht.
De schoenen, tassen, portemonnees en accessoires die Sacha vanaf nu online verkoopt, liggen opgeslagen in het centrale magazijn van de keten in Tilburg. Mocht een product daar niet meer voorradig zijn, dan checkt het systeem of het artikel nog in wel in een van de fysieke winkels aanwezig is. In zo’n geval krijgt de webshopper een langere levertijd voorgeschoteld, vertelt webshop coördinator Bregje Kroon: ‘We werken met dynamische levertijden.’
Prijzen
E-volutia, dat het kassasysteem leverde voor de fysieke winkels van Sacha, heeft de benodigde logistieke koppelingen aan de achterkant gelegd. De prijzen van de producten op Sacha.nl liggen daardoor ook tijdens uitverkoopperioden op hetzelfde peil als in de winkel, aldus Kroon. Lawless & Lotski, net als Sacha zelf gevestigd in Tilburg, tekende voor het ontwerp van de webwinkel. Kroon: ‘Ze hebben voor ons een unieke shop gebouwd, helemaal naar onze eigen functionele wensen en in lijn met ons imago.’
Retouren
De webshop coördinator zegt dat Sacha de ‘volledige medewerking’ heeft gekregen van de winkeliers, die overigens allemaal in dienst zijn bij de schoenketen. Desondanks is het niet mogelijk schoenen retour te brengen bij de winkels. Kroon daarover: ‘Misschien komt dat nog wel, maar vooralsnog willen we die processen gescheiden houden en daarom lopen de retourstromen via ons hoofdkantoor.’ Webshoppers die de door TNT Post geleverde schoenen van Sacha willen retourneren, kunnen dat doen bij de Kiala-punten in Nederland. Volgens Kroon zijn de dichtheid van het Kiala-netwerk en de ruime openingstijden van die adressen leidend geweest bij het maken van die keuze.
België, Duitsland en Frankrijk
Sacha, dat naast 44 Nederlandse ook 16 Belgische, 6 Duitse en 1 Franse vestiging heeft, wil specifieke webwinkels gaan bouwen voor die landen. Kroon: ‘We zoeken op dit moment naar de partijen die ons daarbij kunnen helpen, vooral op het punt van de logistiek.’
De site ziet er op het eerste gezicht wel leuk uit, al vind ik de dikke schaduwen een beetje onprofi. De shop bereikt naar mijn mening net niet wat de 'gewone' Sacha site wel heeft, al is het verschil subtiel. De site reageert best vlot, da's ook wel prettig.
Winkelen dan maar! In het productoverzicht snap ik niet waarom de faceted navigation boven de producten is geplaatst. Nu kun je op max 5 facetten filteren, wil je dat ooit uitbreiden dan moet je de boel kleiner gaan maken. Een 2 kolom layout met de faceted navigation aan een zijkant (doorgaans links) is niet voor niets zo populair. Wel handig dat je meerdere opties kunt selecteren binnen 1 facet, dat zie je niet overal.
Okee, ik heb een schoen gevonden, dus ik klik die aan. De onderhoudsproducten die worden weergegeven in de productfoto vind ik maar vaag. Niet heel intuitief, een beetje raar zelfs. Alsof het nergens anders paste en dan maar daar is neergezet. Er staan twee knoppen voor het toevoegen van het product aan de basket, waarvan me niet duidelijk was wat het verschil nou was. Het enige verschil blijkt dat "in basket & go" je meteen naar de basket brengt, gewoon in de basket stoppen geeft een windowtje waarin dat wordt bevestigd en je de keuze hebt om door te winkelen of naar je basket te gaan. Dat had voor mij niet gehoeven, het verwart alleen maar.
Vervolgens wil ik afrekenen, maar aan het checkout proces is nog heel veel te verbeteren: zo is het verplicht om je te registreren, dat kan eigenlijk echt niet meer. Nog slechter is dat je je mail adres op moet geven, maar ook een nickname moet kiezen EN een gebruikersnaam! Waarom toch allemaal? Is het mail adres en een wachtwoord niet genoeg? M'n geboortedatum is ook verplicht, waarom?!
Bij het bladeren door de site merkte ik ook dat de back knop van m'n browser helemaal is uitgeschakeld. Volgens mij moet dat voor fatsoenlijke ontwikkelaars geen probleem zijn, erg jammer want de back knop wordt nog steeds volop gebruikt.
Kort samengevat vind ik het niet zo'n beste shop. Het idee is leuk, maar de uitvoering laat op sommige punten te wensen over, de checkout laat zelfs veel te wensen over. Je merkt dat de shop is gebouwd door mensen die niet heel ervaren zijn in de e-commerce.
Ik heb op het commentaar van Michel H weining toe te voegen; ik denk dat de site door een technische partij is gemaakt, grafisch begeleid door een reclamebureau... zo ziet het er in iedergeval uit, gedateerd onsamenhangend en het is allemaal behoorlijk lomp.
Een gemiste kans voor een merk dat zulke mooie winkels heeft. Zo zie je maar weer, je kunt eCommerce beter overlaten aan de experts...
Geachte reageerders,
Dank u voor de feedback op de webshop. Sacha neemt u reacties met betrekking tot processen ter harte. Zodra de aanpassingen op het gebied van check-out en registratie zijn doorgevoerd posten wij dit hier.
We stellen het uiteraard zeer op prijs als u daarna uw feedback daarop wilt geven.
Met vriendelijke groet,
Sacha
Naast bovenstaande opmerkingen van Michel vind ik het nog steeds apart dat klanten niet gewoon in winkels terecht kunnen om iets te retourneren. Voor de consument blijft het 1 merk / keten, of dat er nu in een feitelijke winkel of online gekocht wordt. Zorg ervoor dat de kanalen elkaar versterken.