In Nederland wordt voor 97 miljoen euro besteed aan affiliatemarketing. De omzet die hieraan is gekoppeld, bedraagt 1,3 miljard euro. Dat blijkt uit de Affiliate Markt Monitor 2009, die gisteren tijdens de Affiliatedag werd gepresenteerd.
Van die 97 miljoen komt 72 procent toe aan de affiliates en 28 procent gaat naar de netwerken. Het reissegment heeft met 31 procent de grootste vinger in de affiliatepap, gevolgd door retail met 26 procent en telecom met 14 procent.
Professionalisering
In opdracht van het IAB heeft Blauw Research de Nederlandse affiliatemarkt in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat de affiliatenetwerken groei verwachten voor hun sector. Daarbij tekenen ze wel aan dat er een professionaliseringsslag moet worden gemaakt en affiliatemarketing definitief het cowboyimago van zich af moet schudden. 88 procent van de netwerken verwacht voor zijn eigen organisatie een groei van minimaal 20 procent. Voor alle netwerken bij elkaar verwacht 55 procent dat de omzetgroei meer dan 20 procent zal bedragen.
Code of conduct
De netwerken staan voor een aantal uitdagingen. Zo is er sterke behoefte aan regelgeving, een zogeheten code of conduct. Deze regels moeten ook worden gecontroleerd op naleving. Daarnaast vinden de netwerken dat affiliates eerlijker beloond moeten worden. Het principe van 'last cookie counts' moet overboord en het is tijd voor herziening van de waardeattributie. De netwerken verwachten ook dat het concurrentieveld zal veranderen. Van de 20 tot 30 die er op het moment in Nederland actief zijn, zal er maar een klein aantal overblijven: professionalisering noopt tot samenwerking. De concurrentiestrijd zal meer gevoerd gaan worden op het gebied van dienstverlening dan op prijs.
Voor het onderzoek heeft Blauw alleen met netwerken gesproken en niet met adverteerders die zelf hun affiliatemarketing uitvoeren (zoals Bol.com).
De branchevereniging van affiliatenetwerken PAN gaat de code of conduct opstellen. Ook Thuiswinkel.org mengt zich in het spel met de oprichting van de werkgroep Affiliate.
Presentatie
U kunt de presentatie van Blauw Research hier downloaden.
Voor de gemiddelde webwinkel in Nederland is in het algemeen niet aan te raden om met affiliate marketing in zee te gaan.
Het enigste voordeel dat hebt is het no cure no pay op je sales, let op, bij de meeste affiliate bedrijven betaal je set up kosten. Laat u uw nieuwe klant ook kosten betalen om van uw diensten of producten gebruiken te laten maken?
Nederland is te klein om je content te delen met een affiliate website, al gauw loop je elkaar tegen het lijf in de ranking, verder hebben in het algemeen deze affiliate website vaak "spam" neigingen in Google. Ook denken veel webwinkeliers dat dit een goedkope vorm van linkvorming is. Let maar eens op wat er nog gaat gebeuren dan:)
Het is deze publischers te doen om gemakkelijk geld te verdienen met uw producten/content die u moet inkopen, verzenden, aftersales enz.
Maar goed ik snap dat webbedrijven liever betalen nadat ze iets verkocht hebben. Dat is natuurlijk ook lekker achteroverhangen. Hebben ze toch iets gemeen met die affiliate publishers.
Reken maar eens uit, je geeft bijv. 5% van je sales incl.btw, daarboven op betaal je nog de provisie aan de affiliate bemiddelaar. Waarschijnlijk verkoop je ook nog 5 tot 10 % goedkoper als collega sites want je bent van mening dat je op internet echt de goedkoopste moet zijn (het vergelijksite syndroom) om te kunnen verkopen.
Op de Albert Kuip Markt hadden ze een goede uitdrukking vroeger "je moet iemand anders het verlies gunnen"
Tja Don,
Het leven is soms zo makkelijk als je zelf iets niet goed kunt, dan deugt het in het geheel niet.
ik zou zeggen hou het bij "wat de boer niet net dat vreet hij niet" en slaap lekker.