Twinkle | Digital Commerce

V&D: honderdduizend extra boeken in webwinkel

2017-11-08
180101
  • 1:11

V&D gaat het boekenassortiment in zijn webwinkel volgende maand fors uitbreiden. Het warenhuis kwam een samenwerking overeen met het Centraal Boekhuis, dat de boeken op voorraad houdt en naar webshoppende klanten verstuurt.

Mark McKeon vertelt over de online-assortimentsuitbreiding in het nieuwe nummer van vakblad RetailTrends. Volgens de CEO stelt de deal met het Centraal Boekhuis V&D in staat ‘om aan longtail-retailing te doen’, zonder logistieke rompslomp en tegen lage kosten. Op soortgelijke wijze verkoopt V&D consumentenelektronica in samenwerking met Impact Retail, het bedrijf achterde formules It's en Modern.nl. Ook die producten liggen niet in de 62 fysieke winkels van V&D en niet op voorraad, maar het wit- en bruingoed staat wel in de online-etalage op VD.nl.

Bol.com
Over de concurrentie op de online-boekenmarkt lijkt McKeon zichzelf in RetailTrends een beetje tegen te spreken: ‘Bol.com is wel een hele grote speler. We zien hen dan ook niet als dé concurrent. In dat opzicht gaan we uit van onze eigen missie; het zijn van een multispecialist. Binnen de categorieën waarin we actief zijn, willen we marktleider worden.’

100 miljoen
McKeon liet afgelopen november weten dat de online-omzet van V&D die van het grootste fysieke warenhuis moet kunnen evenaren dit jaar. Vanaf 2014 moet de webwinkel, die anderhalf jaar geleden tamelijk leeg en in stilte werd gelanceerd, jaarlijks 100 miljoen euro omzet in het laatje brengen.