Demissionair minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken is van plan een opt-in regeling verplicht te stellen voor cookies, de kurk waar affiliatesites op drijven. Zo moet de privacy van burgers op internet beter worden gewaarborgd.
Van der Hoeven kondigde dat vanochtend aan op BNR Nieuwsradio. Ze zei onder meer: ‘Internetbedrijven zullen straks echt de consument eerst moeten informeren waar die cookies toe dienen en ook om toestemming vragen voordat ze zo’n cookie op je computer plaatsen.’ En: ‘Ze worden gewoon gebruikt om mensen te volgen en jij moet dus weten in hoeverre je daar bij betrokken bent en dat is gewoon absoluut noodzakelijk .’
Platform Affiliate Netwerken
Hoe de voorgestelde wetswijzing, feitelijk een vertaling van herziene Europese telecomrichtlijnen, precies wordt geformuleerd is nog niet bekend. Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) toonde zich tegenover Twinkle weinig zorgelijk toen in november de richtinggevende Europese regels werden uitgevaardigd.
Daarin wordt niet gerept over een opt-in verplichting, maar wel over een informatieplicht en een plicht tot het bieden van een eenvoudige opt-out. Uit de Brusselse tekst: ‘The methods of providing information and offering the right to refuse should be as user-friendly as possible.’ Bij de computergebruiker die niets doet, kunnen dus nog gewoon cookies worden geplaatst.
De Brusselse verplichtingen tot informatie en opt-out gelden overigens niet voor cookies die ‘strikt noodzakelijk’ zijn om een expliciet verzoek van een gebruiker te kunnen inwilligen. Bijvoorbeeld het afhandelen van een online-aankoop.
Zorg- en meldplicht providers
Het Nederlandse wetsvoorstel zal behalve in een opt-outverplichting voor cookies ook voorzien in aangescherpte regels over de zorgplicht voor providers. Als het aan Van der Hoeven ligt komt er daarnaast een meldplicht voor providers: ze moeten consumenten actief op de hoogte stellen als hun persoonsgegevens 'op straat' zijn beland.
U kunt het radio-interview met Van der Hoeven via deze link beluisteren.
Wat heerlijk Nederlands weer. Proberen Roomser te zijn dan de Paus (al is dat nu misschien niet de beste uitdrukking).
En heeft mevrouw Van der Hoeven ook al nagedacht over hoe ze dit technisch wil oplossen? Gaat ze Microsoft en alle andere browser ontwikkelaars vragen om dit in te bouwen in hun browsers? Wat een lacher!
De browser plaatst geen cookies, de website die je bezoekt doet dat. Dus de webbouwers van de betreffende site moeten de bezoeker de mogelijkheid geven om af te zien van cookies. Dat is technisch helemaal niet moeilijk. Ben benieuwd hoe Web Analytics hier op gaat reageren...
Dit lag eerlijk gezegd wel in de lijn der verwachting. Denk aan de strenge(re) wetgeving rond commerciele digitale communicatie als email, maar ook telefonie.
Economische Zaken heeft DDMA gevraagd te reageren op het Wetsvoorstel Telecommunicatiewet (= o.a.cookiewetgeving). In het Nederlandse concept wetsvoorstel wordt gesproken over ondubbelzinnige (voorafgaande) toestemming voor het plaatsen van cookies, opt-in dus. Dit is van grote en verstrekkende invloed op marketing. Graag willen wij jullie feedback ontvangen zodat wij dit mee kunnen nemen in onze reactie aan EZ. Praat mee en geef je input op maandagmiddag 17 mei, DDMA kantoor Amsterdam. Inschrijven kan via http://www.ddma.nl