Welikefashion.com biedt webshoppers voortaan de mogelijkheid naar eigen smaak een goodiebag te vullen na een bestelling. De ‘eerste online goodiebag in de wereld’ is ontwikkeld door Samplelovers.com. Dat bedrijf gaat met het concept de boer op.
Welikefashion.com verkoopt sinds 2003 ‘kleding geïnspireerd op de catwalk en op het fashion gevoel van celebrities'. Ook accessoires, schoenen en beautyartikelen behoren tot het assortiment. Naast de webshop opende Welikefashion.com twee jaar geleden ook een winkel in de Amsterdamse Van Baerlestraat.
Versace, Bergman en Juvena
Om de loyaliteit van klanten te bevorderen, mogen kopers op Welikefashion.com kosteloos een goodiebag vullen met drie verschillende samples. Ze kunnen kiezen uit twaalf wisselende producten in de categorieën make-up, huidverzorging en geuren, van merken als Versace, Bergman en Juvena. De samples, die bij Welikefashion.com op voorraad liggen, worden bij hun betaalde bestelling bezorgd. Een besteldrempel, tachtig euro bijvoorbeeld, is er vooralsnog niet om een goodiebag te mogen vullen.
Vervolgaanbiedingen
De keuzevrijheid maakt het concept interessant, aldus Coen Fredriks van Samplelovers.com: ‘In parfumerieën bepaalt de graai uit de la vaak wat de klant mee naar huis krijgt, waarbij nog maar de vraag is of hij überhaupt geïnteresseerd is. Ons concept sluit beter aan bij de wens van de consument en bovendien brengen wij in de kaart wie de samples bestelt. Met die data kunnen de merken bijvoorbeeld vervolgaaanbeidingen doen. Vergeet niet dat sampling een dure vorm van marketing is.’
De gegevens worden, mits de klant de voorwaarden akkordeert, gegenereerd door webshoppers vragen te stellen als: ‘Heb je eerder iets gekocht van dit merk? ’of ‘Hoeveel geef je per maand uit aan beautyproducten?’.
API
Feitelijk is de goodiebag een ‘webshopje op zich’, aldus Fredriks. Met zijn compagnon Mark Stanlein wil hij ook andere online-retailers benaderen met het concept. In Nederland is voor één jaar exclusiviteit afgesproken met Welikefashion.com, maar het buitenland ligt nu al open: ‘We willen een API gaan ontwikkelen, waardoor de goodiebag makkelijk elders kan worden geïmplementeerd, in de look and feel van de webwinkelier die hem wil aanbieden. Natuurlijk kunnen we ook de potentiële inhoud van de goodiebag gaan afstemmen op de postionering van de webwinkelier in kwestie.’
Is het goodiedbag of goodiebag ?
Is het miereneuker of mierenneuker?
Het kan allebei :-)
"De keuzevrijheid maakt het concept interessant, aldus Coen Fredriks van Samplelovers.com: ?In parfumerieën bepaalt de graai uit de la vaak wat de klant mee naar huis krijgt, waarbij nog maar de vraag is of hij überhaupt geïnteresseerd is"
Wat flauw, overdrijven om je eigen concept interessanter te laten lijken. Waarom zou iemand die net een lekker luchtje heeft gekocht niet nog een luchtje meekrijgen om te proberen? Is het niks dan geef je het weg, is het wel wat dan heb je misschien toch weer kennis gemaakt met iets nieuws. Bovendien word ik na een aankoop bij de parfumerie niet tot vervelens toe benaderd door de fabrikant, of ik asjeblief z'n luchtje wil kopen. Als ik het luchtje lekker vind, ga ik zeer waarschijnlijk terug naar diezelfde parfumerie.
Ik denk bovendien dat hoewel de link mode en makeup/parfum/huidverzorging prima is, deze nog altijd minder relevant is dan parfum en parfum. Om te beweren dat de klant misschien uberhaupt niet is geinteresseerd in het gratis monstertje van de parfumerie is dus "een beetje dom".
"Ons concept sluit beter aan bij de wens van de consument" is dus nog maar de vraag, maar als je niet genoeg onderscheidingsvermogen ziet moet je blijkbaar toch iets roepen.
@Michel Dank voor je reactie. Ik wil hier een kleine reactie op geven. Wij willen niet de samples uit de parfumerieën halen. Alleen de merken een mogelijkheid geven om de sampling (dure vorm van marketing) effectiever in te zetten. Ten tweede gelukkig beschermd de wetgeving consumenten tegenwoordig de consument goed om niet overspoelt te worden met of je aub een luchtje wilt kopen. Wel is het leuk dat wanneer het Merk weet dat jij een (potentiële of trouwe)klant bent. Dat hij jouw een korting of een mooi pakket kan aanbieden. Samplelovers.com streeft naar dat laatste. Marketing inzet waar de de communicatie tussen de klant en merk centraal staat en waar beide een goed gevoel aan overhouden. En de consument staat vrij om gebruik te maken van de goodybag. Je kan ook gewoon een product op http://www.welikefashion.com aanschaffen zonder een goodybag te vullen. Je bent daar geheel vrij in.
Bedankt ook voor jouw reactie Coen! Ik begrijp dat jullie streven naar communicatie waar beide partijen achter staan (en iets aan overhouden), ik vind alleen de vergelijking met de parfumerie niet helemaal correct.
Zeker niet als je zegt dat een klant bij de parfumerie misschien niet zit te wachten op een sample, want dat geldt dan ook voor de samples die ze bij jullie kiezen. In beide gevallen zullen ze waarschijnlijk geen ervaring hebben met dat specifieke product, en aangezien ze zo'n product niet kunnen beoordelen kunnen ze ook nog niet weten dat ze er niet op zaten te wachten.
Bij mij heeft een sample van de parfumerie bovendien al een paar keer tot een leuke verrassing geleid, in de vorm van een heerlijk luchtje van een merk dat ik niet zomaar zelf uit het schap zou hebben gepakt. Je kunt vantevoren misschien denken dat het niks is, maar dat wil niet zeggen dat het ook echt niks is!
Daarnaast ben ik gewoon een zeikerd en vind ik dat je niet alles moet hoeven kiezen :P Dat verrassingseffect heeft juist wel wat. Wat ga je krijgen? Vind je het wat, of ga je er iemand anders "blij" mee maken? (Bedrijven die als kerstpakket een bon geven, die hun werknemers helemaal zelf kunnen besteden aan een lijst met cadeaus. Vreselijk!)
Evengoed hoop ik dat jullie concept een succes wordt, maar wellicht is een "ik laat me graag verrassen" goodiebag (als extra optie) een leuk idee?
Bedankt voor je reactie(s) Michel. Ik wil ook even reageren. Er is helemaal niets mis met hoe tegenwoordig samples gedistribueerd worden via retailers. Deels kun je dit zien als GWP's en deels als kennismakingsinstrument met nieuwe producten. Waarom wij SampleLovers hebben gecreëerd, is puur vanwege het feit dat fashion sterk gerelateerd is aan cosmetica. Denk maar eens aan alle nieuwe make-up trends. Huidverzorging is de basis van een goede make-up en geuren spelen een sfeer- en trendrol. Met SampleLovers bieden wij de consument echter een keuze uit voor haar relevante cosmetica producten. Zij kan op deze manier een selectie maken wat voor haar passend is dan wel een product kiezen dat ze graag zou willen uitproberen. Je tweede suggestie is een hele interessante. Misschien als we wat verder onderweg zijn, kunnen we een surprise goodiebag creëren......