Twinkle | Digital Commerce

Omstreden veilingshops winnen terrein

2017-05-27
215167
  • 2:23

Websites die producten tegen opbodveilingen verkopen zijn aan een opmars bezig. Zogenoemde penny auction sites zijn niet onomstreden. Voorloper Swoopo werd onlangs gedwongen zijn businessmodel om te gooien. In Nederland heeft BidYes een vaste schare koopjesjagers aan zich gebonden.

Om te kunnen bieden op sites als Swoopo.com en Bidyes.com moeten gebruikers eerst veilingkrediet kopen. Bij elk nieuw bod wordt dat krediet minder: in het geval van BidYes betaalt de gebruiker tot 1,50 euro om de biedprijs met 1 eurocent te verhogen. Overigens worden ook de ‘BidYes’ zelf ter veiling aangeboden. Bij alle items in de veiling staat een teruglopende secondeteller, die de ‘eenmaal andermaal’ functie vervult.

Als de teller op 0 seconden staat kan de hoogste bieder zijn aankooprecht opeisen. Bovenop de afgebeelde prijs (16,98 euro voor een Sony-laptop vanochtend bijvoorbeeld bij BidYes) is hij het geld kwijt dat hij besteedde om überhaupt te kunnen bieden.

Groeigeld
Swoopo, voorheen bekend als Telebid, is een voorloper op dit gebied. Het Duitse initiatief peuterde vorig jaar 10 miljoen aan groeigeld los bij een Amerikaanse investeerder en richt de pijlen inmiddels nadrukkelijk op de Verenigde Staten. Verder worden thuisland Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Canada en Spanje bediend.

Goksite
Swoopo wordt al enkele jaren met argusogen bekeken. De site werd onder meer voor ‘het (meer) duivelse broertje van eBay’ en ‘the crack cocaine of auction sites’ versleten, leert Wikipedia. Swoopo zou volgens velen een verslavende goksite zijn, die vooral veel verliezers oplevert.

Biedbedrag als korting
Gedwongen door de kritiek én de entree van concurrenten gooide Swoopo het roer enige tijd geleden om: bieders zonder het hoogste bod, die daarvoor hun geld gewoon kwijt waren, kunnen het geveilde product voortaan kopen tegen de adviesprijs. Daarbij krijgen ze het bedrag waarvoor ze hebben geboden als korting. Overigens kostte de onrust binnen Swoopo in korte tijd twee CEO's de kop, meldt Excitingcommerce.com.

Tegenwaarde
BidYes, een Brits initiatief dat afgelopen najaar in Nederland voet aan de grond zette, werkt op dezelfde manier als Swoopo sinds kort doet. Erik Goossens, shopmanager in ons land: ‘Bij ons heb je de kans om voor heel weinig geld bijvoorbeeld een dure televisie te kopen. Wie achter het net vist krijgt de tegenwaarde van de ingezette BidYes als korting op de winkelprijs. Daarom werkt de site het best voor mensen die een product sowieso willen hebben.’

Gelukzoekers
BidYes, dat producten pas inkoopt na een verkoop op de site, verdient volgens Goossens aan de ‘niet veilingwinnaars, die geen gebruik maken van de “Koop nu”-optie. De gelukszoekers zeg maar.’

In ons land werd afgelopen februari een omzet van ongeveer een ton in euro’s gerealiseerd, aldus de shopmanager: ‘Op pieken zijn er honderden mensen tegelijkertijd aan het bieden op de site. Dat heeft overigens ook een keerzijde, want we zijn nu zo groot aan het worden dat het voor nieuwkomers lastig is zich in het strijdtoneel te mengen. Daarom willen we meer gaan werken met rookie-veilingen, waarbij alleen mensen mogen bieden die dat nog niet eerder hebben gedaan.’