Maikel Verhaaren van onderzoeksbureau GfK Retail and Technology vertelde gisteren tijdens het E-reading Event dat er tot nu toe pas 37.000 e-readers zijn verkocht in Nederland. Per reader werden tot op heden niet meer dan drie digitale boeken aangeschaft.
‘Het is wachten tot digitaal lezen cool en vernieuwend wordt en toegevoegde waarde boven fysiek lezen biedt’, zei Verhaaren gisteren in Eindhoven. Hij baseert zich volgens Webwereld op de fysieke en digitale kassaverkopen die GfK monitort.
Aanbod 36 keer kleiner
Op één digitaal boek zouden nog steeds 1.240 papieren boeken verkocht worden. Volgens Verhaaren komt dat mede door het tegenvallende niet-wetenschappelijke aanbod aan e-books, dat 36 keer kleiner is dan het papieren aanbod.
Afgaande op de cijfers van GfK gingen er tot op heden dus iets meer dan honderdduizend e-books over de virtuele toonbank van onder andere Selexyz.nl, Bruna.nl en Bol.com, dat in augustus vorig jaar met veel bombarie in digitaal lezen stapte. Of dat veel is, is een interpretatiekwestie.
‘Dé hit van 2009’
Bol.com noemde digitaal lezen afgelopen januari ‘dé hit van 2009’, met een verkoop van 14.000 e-readers en 63.000 e-books. Die getallen lagen volgens Bol.com vijf keer hoger dan het bedrijf zelf had verwacht. Vergelijken we de verkoop met die in de Verenigde Staten, waar Amazon.com in 2007 al de Kindle introduceerde, dan liggen de cijfers erg laag. De Kindle groeide uit tot het best verkochte product van Amazon en de webwinkel sleet eind vorig jaar meer e-books dan gewone boeken in Amerika.
Bol.com positief
Bol.com’s boekenmanager Hidde van der Louw toonde zich gister positief over de toekomst van digitaal lezen in Nederland. In heel 2010 verwacht de mediawinkel 250.000 tot 400.000 e-books te verkopen. De teller staat sinds begin januari op 54.000. In totaal verkocht Bol.com inmiddels ongeveer twintigduizend e-readers, vooral die van launching partner Sony.
Bron: Webwereld
Geeft m.i. correcte benadering van de feiten! Zou meer moeten gebeuren!
Een punt eraan toevoegen: wellicht draagt ook het m.i. te geringe prijsverschil tussen boek en e-book bij aan het mider goed verkopen van d e-reader.
Elke keer dat er naast een fysiek kanaal een nieuw, electronisch distributiekanaal wordt geopend begint men met hoge prijzen om de start ervan te remmen. Later pas blijkt dat geen houdbaar uitgangspunt en mag het nieuwe kanaal pas echte voordelen in prijskwaliteits verhoudingen bieden. Denk maar aan de reisbranche: hoe lang hebben Touroperators de reisbureaus niet beschermd en nu pas is het via de Web reserveren en aanschaffen normaal geworden. Waar piraterij (al of niet terecht) een dreiging is, zal dit argument maar wàt graag worden gebruikt
Er is een levendige illegale handel in E-books. Dat kan het lage aantal verkochte E-books natuurlijk wel verklaren (als je gemiddeld 3 of 4 per reader laag vindt).