Twinkle | Digital Commerce

GfK: ‘Nederland nog niet klaar voor digitaal lezen’

2017-11-08
424283
  • 1:35

Maikel Verhaaren van onderzoeksbureau GfK Retail and Technology vertelde gisteren tijdens het E-reading Event dat er tot nu toe pas 37.000 e-readers zijn verkocht in Nederland. Per reader werden tot op heden niet meer dan drie digitale boeken aangeschaft.

‘Het is wachten tot digitaal lezen cool en vernieuwend wordt en toegevoegde waarde boven fysiek lezen biedt’, zei Verhaaren gisteren in Eindhoven. Hij baseert zich volgens Webwereld op de fysieke en digitale kassaverkopen die GfK monitort.

Aanbod 36 keer kleiner
Op één digitaal boek zouden nog steeds 1.240 papieren boeken verkocht worden. Volgens Verhaaren komt dat mede door het tegenvallende niet-wetenschappelijke aanbod aan e-books, dat 36 keer kleiner is dan het papieren aanbod.

Afgaande op de cijfers van GfK gingen er tot op heden dus iets meer dan honderdduizend e-books over de virtuele toonbank van onder andere Selexyz.nl, Bruna.nl en Bol.com, dat in augustus vorig jaar met veel bombarie in digitaal lezen stapte. Of dat veel is, is een interpretatiekwestie.

‘Dé hit van 2009’
Bol.com noemde digitaal lezen afgelopen januari ‘dé hit van 2009’, met een verkoop van 14.000 e-readers en 63.000 e-books. Die getallen lagen volgens Bol.com vijf keer hoger dan het bedrijf zelf had verwacht. Vergelijken we de verkoop met die in de Verenigde Staten, waar Amazon.com in 2007 al de Kindle introduceerde, dan liggen de cijfers erg laag. De Kindle groeide uit tot het best verkochte product van Amazon en de webwinkel sleet eind vorig jaar meer e-books dan gewone boeken in Amerika.

Bol.com positief
Bol.com’s boekenmanager Hidde van der Louw toonde zich gister positief over de toekomst van digitaal lezen in Nederland. In heel 2010 verwacht de mediawinkel 250.000 tot 400.000 e-books te verkopen. De teller staat sinds begin januari op 54.000. In totaal verkocht Bol.com inmiddels ongeveer twintigduizend e-readers, vooral die van launching partner Sony.

Bron: Webwereld