Google kan niet worden verweten dat partijen andermans merknamen inkopen als keyword in AdWords. Merken die daar tegen op willen treden, moeten zich wenden tot de adverteerder in kwestie. Die maakt inbreuk op het merkrecht als de consument wordt misleid.
Dat is de strekking van een arrest van het Europese Hof in Luxemburg. De uitspraak betekent een overwinning voor Google, dat niet kan worden beticht van merkinbreuk als anderen zijn advertentiesysteem misbruiken.
Notice and takedown
Wanneer een AdWords-adverteerder over de schreef gaat, is aan nationale rechters te bepalen. Google moet wel een verzoek tot notice and takedown inwilligen als de identiteit van een adverterende overtreder niet kan worden achterhaald.
LVMH en eBay
De zaak waarover het Europese Hof zich gister uitsprak was aangespannen door het Franse modehuis Louis Vuitton Moët Hennesy (LVMH), dat het ook al jaren aan de stok heeft met eBay. Ook dat bedrijf zou met zijn internetveiling inbreuk op merkrechten in de hand werken. Afgelopen december werd eBay door de Franse rechter veroodeeld tot het betalen van 1,7 miljard euro boete aan LVMH. Het Amerikaanse internetbedrijf speculeerde over hoger beroep tegen de ‘buitenproportionele boete’, maar daarover bleef het tot op heden stil.
Google (AdWords) kan wel worden verzocht een geregistreerd trademark te "blokkeren" op AdWords. Deze verzoeken worden overigens niet altijd gehonoreerd. De belangrijkste afweging van Google schijnt te zijn: "doet het blokkeren afbreuk aan de gebruikers ervaring op Google". Zo ja: verzoek afgewezen. Hoe dat blokkeren werkt leest u hier: http://www.sdim.nl/google-adwords-help-centrum/google-adwords-handelsmerken
Zeer terechte beslissing! Google is het medium, niet de adverteerder. Niemand zou erover denken RTL-4 of de Telegraaf aansprakelijk te stellen in een vergelijkbare zaak...
Dus, als de klant het risico wil lopen dat hij een boze brief krijgt is het dus mogelijk om de namen van je conculega's op te nemen in de keyword lijst.
Het dus wel toegestaan als de consument maar niet wordt misleidt!
Dus : Je mag in adwords niet schrijven "klik hier voor tribal internet marketing" en deze laten uitkomen op www.stramark.nl (duidelijke een concurent zonder economische gebondenheid)
maar je mag wel op keyword "tribal"een advertentie tonen over marketing en deze naar stramark.nl laten leiden.
artikel 78 en79
het wordt pas een probleem als "voor een oplettende gebruiker" moelijk wordt gemaakt om onderscheid te kunnen maken tussen wat het originele merk is en wat de kopie is. (artikel 84)