De Bijenkorf heeft in stilte een interactief magazine gelanceerd, van waaruit getoonde producten direct kunnen worden besteld. De eerste editie, die begin februari verscheen, biedt onder meer ‘digitale fashion catwalks, interactieve kleedkamers en heel veel aanbiedingen’.
Het zogenoemde iMagazine van De Bijenkorf wekte de aandacht van Geert Jan Smits van adviesbureau Jungle Minds. In het komende nummer van Twinkle schrijft hij: ‘ De Bijenkorf toont een digitale fashion catwalk waar de modellen de nieuwste creaties tonen. Met een simpele klik kan de bezoeker de artikelen ook daadwerkelijk aanschaffen. De ervaring is werkelijk prachtig.’
Bomvol en iFly
Het iMagazine van De Bijenkorf doet denken aan de Bomvol en iFly, digitale magazines van respectievelijk Bol.com en KLM die ook nog gepersonaliseerd werden. De online-mediawinkel trok eind vorig jaar onverwacht de stekker uit Bomvol, omdat het na 24 edities tijd zou zijn voor iets nieuws. De investeringen waren ook niet gering: elke editie, zo gaf Bol.com te kennen, bood twee maanden lang werk aan tien mensen.
Papieren magazines
Sinds De Bijenkorf een jaar geleden weer online ging verkopen, worden ook de maandelijkse papieren magazines van het warenhuis digitaal beschikbaar gemaakt (maartnummer hier). Ook daarin is het mogelijk producten vanuit de folder te bestellen.
Wanneer er een nieuw iMagazine verschijnt, kon een woordvoerster van De Bijenkorf niet zeggen.
3D? Wat een onzin!
Het is een mooi Magazine en zeker ook vernieuwend. Maar het zijn gewoon filmpjes die erin zitten. 3D is Driedimensionaal, dus dat je het van elke hoek kan bekijken. Dit is gewoon een filmpje, dus 2D
Nogmaals het is een mooie tool, maar ga niet lopen roepen met marketing termen die niet op zijn plaats zijn.
Okay okay Daniel, je hebt een punt. De ongepaste marketingterm is uit het artikel gehaald.
Arjan, mijn complimenten voor het snel corrigeren!
Hij is mooi, maar vind hem toch een uitgeklede versie van iFly en Bomvol!
Goed initiatief, alleen is de uitwerking erg slecht gedaan. Niet te vergelijken met Bomvol.
Bijenkorf staat toch voor kwaliteit, maar dat straalt dit imagazine absoluut niet uit. het voelt echt als een pdf met een filmpje erin.
Ik denk dat dit zelfs schadelijk is voor het imago. Waarom niet wat meer uitgeven voor een premium product, zodat het ook echt een mooi platform word waar adverteerders graag in willen staan?
Ik ben het helemaal met Wim eens. En ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom Twinkle hier zo enthousiast over is en doet alsof het het interactieve Bij Magazine het ei van Columbus is. Er zijn wel mooiere en innovatievere voorbeelden van interactieve magazines in Nederland.
@Daniel, Het spijt me, maar in mijn ogen en de ogen van de 'niet-getrainde' bezoeker lijkt de catwalk verdomd veel op 3D. Daar hoef je het niet van alle kanten voor te kunnen bekijken. Maar laten we geen definitiekwestie starten. De beleving van het filmpje, daar gaat het om, en die is goed, evenals de koppeling aan de call-to-action.
@Geert-Jan
Dan is het toch onze taak om te zorgen dat de 'niet-getrainde' bezoeker de juiste informatie voorgeschoteld krijgt?
Als we gewoon "willekeurige" termen voor spannende dingen gaan gebruiken is het einde zoek en snapt de gemiddelde consument er straks niets meer van.
Neem als voorbeeld digitale camera's daar wordt de consument nog altijd verleid door veel mega-pixels. Terwijl je lens net zo belangrijk, dan niet belangrijker is. Daar is de consument toch niet bij gebaat? Die onjuiste informatie verstrekking?
Mijn excuses voor deze off-topic reactie in ieder geval aan de redactie ;-)
Ik vind het zwaar overdreven om te stellen dat dit de Bijenkorf zou schaden. Slaat nergens op. Het is mooi gemaakt, misschien zijn er mooiere, geef maar een voorbeeld dan. Een Nederlandse retailer met een mooi '3d' magazine. Ik ben benieuwd.
DeBijenkorf is grandeur. Dat is dit Magazine niet... Het doet me eerder denken aan de V&D. Daar zijn ze dus tekort geschoten, als je het mij vraagt. Qua uitwerking kan het absoluut beter, maar er zitten goede mechanieken in. Waar ik vooral benieuwd naar ben, is wat de Bijenkorf uit dit digitale magazine wilt halen? Kostenredactie ten opzichte van Print? Meer traffic naar de winkel? Aandacht en etalage voor hun online winkel? De belofte van iMagazine is mij niet geheel duidelijk...
Ik had het iMagazine inderdaad gezien en aan wat vrienden en familie laten zien (om de oordeel van de 'gewone' consument te peilen). Die vonden het allemaal prachtig.
Ik vind dat je altijd even moet opletten tussen wat 'experts' vinden en wat de 'consumenten' vinden. Ben benieuwd wat uit de enquete op de laatste pagina is gekomen?