Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen over het nieuwe Beslist.nl

2017-11-09
23269
  • 2:26

Beslist.nl heeft sinds kort een nieuwe jas. Behalve aan het uiterlijk, het logo niet uitgezonderd, werd gesleuteld aan de navigatie en de interactiviteit van de vergelijker. Twinkle stelde vijf vragen over de nieuwe site aan managing partner Bart van Engeland.

Waarom hebben jullie besloten tot een herlancering?
Beslist.nl gaat dit jaar meer van zich laten horen in de markt en wil daarom ook meteen een nieuwe look lanceren. De beweegredenen achter de lancering van een nieuwe site waren een flinke uiterlijke opfrisbeurt, maar ook uitbreiding van de navigatiemogelijkheden en toevoeging van functionaliteiten op de site. Het is dus veel meer in dan alleen een nieuwe schil.’

Wat kun je zeggen over de nieuwe navigatiestructuur?
‘Die is helemaal opnieuw ingericht en biedt veel meer mogelijkheden om zoekopdrachten te verfijnen op basis van productkenmerken. Om de ruim dertig hoofd- en ongeveer negenhonderd subcategoriën op Beslist.nl beter doorzoekbaar te maken zijn tal van selectiemogelijkheden toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan selectie op kleur, materiaal en merk bij schoenen en kleding. Daarnaast dragen we in de navigatie voortaan veel meer alternatieven aan voor producten, wat we “matrixnavigatie” noemen. Zo wijzen we bezoekers bijvoorbeeld op reviews of videobeoordelingen van soortgelijke producten (voorbeeld, red.). Voorheen schreef de structuur van de site voor dat de content zeer specifiek was gericht op één product.’

Wat betekenen de wijzigingen in de structuur voor adverterende webwinkeliers?
'De mogelijkheden zijn fors uitgebreid, vooral op het gebied van targeting. Omdat de zoekmogelijkheden op de site verfijnder zijn geworden, kunnen webwinkels bannerposities inkopen die nog beter aansluiten bij hun doelgroep. Dat geldt ook voor onze "featured shop/brand posities" die we ter beschikking stellen. Dat zijn logo's van 30 bij 90 pixels met een wervende korte tekst. Overigens zijn de tarieven voor adverteerders hetzelfde gebleven.’

In welke zin is de site interactiever geworden?
'Gebruikers die een account aanmaken binnen de MijnBeslist sectie van de site, kunnen veel meer doen dan voorheen, toen ze eigenlijk alleen onze periodieke nieuwsbrief ontvingen. Voortaan kunnen ze een soort profiel van zichzelf aanmaken en aangeven wat ze recent hebben gekocht en wat ze nog zouden willen kopen. Ook kunnen ze met andere gebruikers in contact treden, bijvoorbeeld door aan te geven dat ze bereid zijn individuele vragen over producten te beantwoorden. Een andere functionaliteit is dat geregistreerde gebruikers een track record kunnen opbouwen als reviewer: ze stijgen in de pikorde als anderen hun reviews waarderen. Zo zorgt de community ervoor dat de kwaliteit van de beoordelingen op de site wordt gestimuleerd. Reviewers met een goede ranking krijgen geen op geld waardeerbare beloning. Het gaat vooral om de eer.’

Wat gaan jullie doen met koopinformatie die jullie via de profielen verzamelen?
‘Daar liggen wel plannen voor, maar die zijn nog niet concreet. Denk aan nieuwsbrieven waarin we toplijstjes publiceren, concrete suggesties doen of de shopper wijzen op een nieuwe release van een merk dat hij interessant vindt. Allemaal alleen met toestemming van de shopper uiteraard. De consument kan zelf aangeven welke informatie hij van ons zou willen hebben.’