Twinkle | Digital Commerce

DPD biedt Britten delivery window van één uur

2017-11-11
180101
  • 2:02

DPD is de eerste pakketvervoerder in Groot-Brittannië die webshoppers laat weten in welk tijdvak van één uur de bezorger langs komt. Dat gaat per sms of e-mail, na de bestelling. Het is dus nog niet zo dat de klant zelf een bezorgtijdvak kan kiezen.

DPD investeerde naar eigen zeggen miljoenen Engelse ponden om de bezorgprognoses tot een uur nauwkeurig te maken. De vervoerder staaft de gewenstheid van de oplossing met een onderzoekje dat het liet uitvoeren onder 1.369 Britten.

Grasparkiet
Van hen zou 87 procent wel eens een hele dag binnen zijn gebleven om de bezorger niet te missen, tot grote frustratie uiteraard. Vier van de vijf shoppers moest afgelopen jaar een bezoek aan het postkantoor brengen om een pakket af te halen en 27,4 procent maakte die gang zelfs vijf keer of vaker. Ruim 10 procent van de respondenten zei in afwachting van een pakje wel eens een smoes te gebruiken om niet op het werk te verschijnen. ‘Mijn grasparkiet gaat dood’, vonden de onderzoekers zelf een van de meest onconventionele.

Nieuwe afspraak
Al meer dan vijftienhonderd bedrijven zouden zich hebben aangemeld voor de dienst van DPD, waaronder een aantal bekende webwinkeliers. Hun klanten krijgen voor de aflevering van een pakket via sms of e-mail te horen op welk uur de bezorger voor komt rijden. Die notificatie is voor de shopper gratis en kost de webwinkelier 10 penny ofwel iets meer een dubbeltje. Mocht de klant op het gecommuniceerde tijdstip niet aanwezig kunnen zijn, dan kan hij dat direct laten weten. DPD bekijkt dan in welke van de drie komende dagen een nieuwe afspraak kan worden gemaakt.

TNT Post Pakketservice
In ons land is TNT Post Pakketservice bezig met bezorgprognoses, zo zei Gerrit Mastenbroek in november tegen Twinkle. Dit jaar moet een proef starten met tijdvakken van twee uur. Uiterlijk in 2012 moet die bandbreedte zijn bijgesteld naar één uur.

Bezorgwensen Nederlandse shoppers
Logistiek specialisten Nando van Essen van E-Sharp en Roland Slegers van Simtrec brachten onlangs de resultaten naar buiten van een onderzoek naar de bezorgwensen van Nederlandse shoppers. De serviceverbetering die zij verlangen kan volgens de onderzoekers pas echt worden gerealiseerd als de consument aan het roer komt te zitten en zelf kan aangeven wanneer de vervoerder welkom is. Door te werken met vraagsturing - het louter voorschotelen van beschikbare tijdvakken à la Albert - kunnen de vervoerders toch de controle houden over hun pakketstromen.