Twinkle | Digital Commerce

Procter & Gamble opent eigen internetwinkel

2017-11-08
340238
  • 2:00

Procter & Gamble (P&G), één van ’s werelds grootste levensmiddelenfabrikanten, gaat zijn producten direct verkopen via internet. Op Pgestore.com is vooralsnog plek voor zevenhonderd artikelen van ongeveer twintig merken.

P&G, hier bekend van onder meer Arël, Gilette, Pampers en Pringles, test de shop tot ongeveer april onder een kleine groep klanten, alvorens ‘ie voor heel Amerika live gaat. ‘De winkel zal debuteren met een aantal van de bekendste merken. De mogelijkheden zijn er om later meer producten toe te voegen’, aldus CEO Mark Layton van PFSweb.

Exploitant en eigenaar
PFSweb is dienstverlener op het gebied van e-commerce, onder andere voor Lego, maar heeft met Ecost.com (102 miljoen dollar omzet in 2008 volgens Internet Retailer) zelf ook een grote webshop in handen. Uit een meerjarige overeenkomst met P&G volgt dat PFSweb zowel exploitant als eigenaar wordt van Pgstore.com, dat draait op het platform van Demandware.

PFSweb draagt zorg voor orderverwerking, fulfilment en distributie, maar het bepaalt ook de prijzen voor de producten op de site. Op bestellingen zal standaard 5 euro verzendkosten worden gerekend. P&G beperkt zich tot assortimentsbepaling, marketing en merchandising.

Laboratorium
Volgens een woordvoerster van het miljardenbedrijf is voor verregaande outsourcing gekozen om te kunnen focussen op het volgen van klantgedrag. P&G wil aan de hand van kliks relaties vinden tussen producten en merken, die in de fysieke winkel niet gauw aan de oppervlakte komen. Bij P&G zien ze de shop vooral als virtueel laboratorium: ‘We zijn geen retailer, maar een fabrikant’, aldus de woordvoerster.

Huismerken
The Wall Street Journal schrijft dat P&G zich met de webshop keert tegen fysieke retailers, die steeds minder van zijn driehonderd merken op de schappen hebben staan. Daarbij komt dat retailers meer en meer fabrikant spelen, door huismerken aan te bieden. Grenzen vervagen kortom.

500 miljoen internetomzet
Van de ruim 79 miljard dollar jaaromzet van P&G kwam afgelopen jaar 0,6 procent binnen via internet, toch alweer gauw 500 miljoen euro. Dit bedrag verdiende de Amerikaanse fabrikant aan de groothandelsverkoop aan online-retailers als Amazon, Wal-Mart en Theessentials.com, waarvan het ooit mede-eigenaar was. P&G heeft nog wel een aandeel van 1 procent in Ocado.com, een online-supermarkt in Groot-Brittannië. Die websuper heeft al een iPhone-applicatie en biedt sinds kort de optie tot ratings en reviews (meer bij Internet Retailing).

Boodschappen vaker online
Overigens blijkt uit voorspellingen van Forrester dat mensen steeds vaker online boodschappen zullen doen: voeding en persoonlijke verzorging behoren tot de snelst groeiende productgroepen online tot 2013.

Bronnen: Internet Retailer, The Wall Streeet Journal