Twinkle | Digital Commerce

IDeal geeft concurrentie het nakijken

2017-05-27
180101
  • 1:28

De totale omzet van iDeal steeg in 2009 met 62 procent tot 3,4 miljard euro. Dat heeft beheerder Currence zojuist bekend gemaakt. Het bedrag vertegenwoordigt ruim de helft van alle consumentenbestedingen online, door Thuiswinkel.org begroot op 6 miljard euro.

Hoewel via iDeal ook wel b2b-betalingen worden verricht, is het overgrote deel van de omzet te danken aan particuliere webshoppers, aldus Bob Goulooze Currence.

Het aantal betalingen met iDeal steeg het afgelopen jaar iets minder hard dan de omzet: met 62 procent, tot 45 miljoen. De gemiddelde waarde van een iDeal-betaling lag op 74,69 euro, iets meer dan vorig jaar.

Profijt
Het houdt allemaal in dat iDeal meer dan andere betaalmethodes profijt trekt van de groei van e-commerce, die in ons land naar verwachting uitkomt op dik 20 procent over 2009. Definitieve cijfers volgen in de Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research, die in maart verschijnt.

In 2008, toen voor 2,1 miljard euro aan betalingen werd verwerkt, was de omzetgroei van iDeal met 91 procent ook al enorm.

Acceptatie
Volgens Currence is de acceptatie van iDeal onder webwinkeliers toegenomen tot 88 procent (juli 2009) en noemt 44 procent van de shoppers iDeal zijn favoriete betaalmethode online. Onlangs werd iDeal nog verkozen tot 'meest onmisbare financiële merk' van Nederland.

Het bereik van de betaalwijze groeide, na de toevoeging van Friesland Bank, ASN Bank en SNS Regiobank, tot 12,5 miljoen Nederlanders en zal met de toevoeging van 'naar verwachting nog twee' andere banken dit jaar verder toenemen.

Buitenland
Na het gebleken succes in Nederland wil Currence iDeal over de grens brengen. Buitenlandse banken tonen zich voorzichtig geïnteresseerd, maar staan nog niet in de rij om de betaalmethode te adopteren.