Twinkle | Digital Commerce

'Daisycon populairst onder Nederlandse affiliates'

2017-05-27
180101
  • 1:39

De helft van de Nederlandse affiliates noemt Daisycon of Tradetracker het favoriete netwerk om mee te werken. De vakantiebranche is veruit de favoriete sector van affiliates, gevolgd door telecom, computers en electronica. Affiliates zien 2010 met vertrouwen tegemoet.

Dat zijn enkele in het oog springende resultaten van Yonego’s Affiliate Onderzoek 2009, waartoe ruim vierhonderd affiliates werden ondervraagd.

Internetmarketingbureau Yonego, zelf ooit begonnen als affiliate, startte het onderzoek omdat gegevens over de voorkeuren van affiliates nagenoeg ontbreken. En dat terwijl affiliatemarketing in deze economisch mindere tijden voor veel webwinkeliers een steeds belangrijker verkoopkanaal is geworden.

Populariteitslijstje
Na Daisycon (28,1 procent) en Tradetracker (20,1 procent) bezetten de bekende netwerken M4N (14,2 procent), Tradedoubler (8,9 procent) en Zanox (5,0 procent) de derde tot en met vijfde plek op het populariteitslijstje.

Met de vijf genoemde netwerken wordt ook het vaakst samengewerkt, waarbij Daisycon de meeste affiliates aan zich weet te binden.

Cookietijd
Een veelbesproken onderwerp tussen adverteerders, netwerken en affiliates is de cookietijd: de tijdspanne die voor een verkoopcommissie  mag verstrijken tussen het bezoek aan een affiliatesite en een aankoop op een site waarnaar wordt verwezen. Iets meer dan de helft van de ondervraagde affiliates zegt genoegen te nemen met een cookietijd tot 30 dagen.

Andere interessante uitkomsten op een rij:
•    24 procent van de affiliates denkt dat zijn omzet in 2010 met meer dan de helft zal groeien;
•    Slechts 4 procent verwacht een omzetdaling;
•    Programma’s van netwerken genieten de voorkeur boven die van adverteerders;
•    Testlinks zijn populairder dan banners en datafeeds;
•    Relevantie (39 procent en omzetpotentie (38 procent) zijn veruit de belangrijkste factoren
voor het al dan niet promoten van een programma.

Alle onderzoeksresultaten van Yonego’s Affiliate Onderzoek 2009, onder meer ook over afkeuringpercentages, meetmethoden, het gemiddeld aantal campagnes en favoriete incentives, vindt u hier.

Een uitgebreid artikel over het onderzoek leest u in Twinkle nummer 1, die vandaag op de mat valt.

Lees ook: Haal meer uit affiliatemarketing.