Twinkle | Digital Commerce

Thuisbezorgd.nl komt met volgsysteem voor eten

2017-11-08
775641
  • 1:58

Met de introductie van Food Tracker wil Thuisbezorgd.nl online-bestellers beter informeren over de status van hun bestelling. Bezorgrestaurants kunnen het systeem uitbreiden met gps-tracking, een mondiale primeur volgens directeur Jitse Groen.

Bij de start werken zo’n 250 restaurants met Food Tracker. Volgens Groen biedt het volgsysteem de gewenste zekerheid (‘Uw bestelling is bevestigd’) die hongerigen tot voor kort in de telefoon deed klimmen.

Terminal met touchscreen
Wie een order plaatst op Thuisbezorgd.nl kan online zien in welk van de vijf stadia vóór aflevering zijn bestelling zich bevindt. Op een door Thuisbezorgd.nl zelf ontwikkelde draadloze terminal met touchscreen geeft de restaurateur de vorderingen aan. Volgens Groen zijn voldoende zekerheden ingebouwd om te voorkomen dat de restauranthouder dit vergeet: ‘Denk onder andere aan vervelende piepjes.’

Prognose
Op het moment dat de bestelling bij de restauranthouder binnenkomt, biedt die de klant handmatig een eerste prognose van de bezorgtijd. Deze kan gedurende het proces in de keuken worden bijgesteld. Als de bezorger bij het restaurant vertrekt, ontvangt de besteller standaard een sms met een geactualiseerde prognose. Groen: ‘Deze is gebaseerd op standaardinformatie die wij in bezit hebben. Zo weten we dat een gemiddelde bestelling 3 kilometer moet overbruggen met een gemiddelde snelheid van veertig kilometer per uur.’

De sms-prognose is volgens Groen ‘tot één of twee minuten nauwkeurig en voor de klant het sein om de tafel te gaan dekken bijvoorbeeld’.

Gps-tracker
Amerikaanse pizzaketens als Domino’s (voorbeeld) en Papa John's hebben een soortgelijk volgsysteem in gebruik, maar bieden niet de mogelijkheid de bezorger tot de voordeur te volgen. Die extra optie biedt Thuisbezorgd.nl wel, met gps-tracking: bezorgers krijgen een gps-tracker mee, die op een kaartje realtime inzicht biedt in hun verplaatsplaats.

Meerwaarde
Het Chinese restaurant New Garden in Utrecht is de eerste van ruim tweeduizend aangesloten bezorgrestaurants die de gps-tracker gebruikt. Groen: ‘Voor de bestellende klant is dit vooral een gimmick, want het is leuk om te zien dat de bezorger voor het stoplicht om de hoek staat. Voor de restaurants biedt deze toepassing wel meerwaarde. Als ze weten dat al hun bezorgers aan de andere kant van de stad zitten, kunnen ze beter nog even wachten met eten bereiden.’

Sigaretje
Daarbij, zo erkent Groen, biedt gps-tracking restauranthouders een controlemiddel op hun personeel: ‘Zo kunnen ze voorkomen dat bezorgers ergens een sigaretje gaan staan roken, wat nog wel eens gebeurt. Voor een brede uitrol is het echter nog wachten is tot de batterijduur van de gps-tracker is verlengd. Nu moet dat ding dagelijks worden opgeladen, wat die restaurateurs nog wel eens vergeten.'