De eerste ‘flash-sale’ van Marktplaats.nl staat online. De introductie van Slimme Deals maakt de handelssite nog niet tot een retailer, aldus marketingmanager Francine van Dierendonck: ‘We proberen duidelijk te maken dat we geen webwinkel zijn.’
Gisteren werd bekend dat Marktplaats.nl een samenwerking heeft gesloten met de initiatiefnemers van de besloten shoppingsite Shopvip.com. Onder de naam Winkelbee ondersteunen zij de handelssite bij het houden van zogenoemde ‘flash-sales’, waarin merkartikelen gedurende korte tijd tegen tientallen procenten korting worden aangeboden.
Eén merk centraal
Vanochtend was de aftrap van Slimme Deals, zoals Marktplaats.nl de uitverkoopacties heeft gedoopt. Aangeboden wordt een aantal gebruiksartikelen voor in huis van het merk Cabanaz. Van Dierendonck: ‘Iedere week houden we twee van dit soort sales, waarin steeds één merk centraal staat. Het aanbod bestaat uit kleding, lifestyle of luxe-interieurproducten. Waarom? Omdat mensen die onze site bezoeken per definitie op zoek zijn naar slimme deals, omdat 40 procent daar ook naar nieuwe producten zoekt en omdat eBay (moederbedrijf van Marktplaats.nl, red.) goeie eerste ervaringen met zijn outlet-stores. Overigens is dat wel weer iets anders.’
Distributie- en marketingkanaal
Volgens Van Dierendock vormen de Slimme Deals namelijk geen outlet-kanaal: ‘Het gaat merendeels om actuele collecties uit het lopende seizoen. Fabrikanten en leveranciers, met wie wij overigens zelf helemaal geen contact hebben, kunnen het gebruiken als distributie- en als marketingkanaal.’
‘Geen partij’
Wie tot aankoop van een Slimme Deal overgaat, doet een transactie bij Winkelbee. In het bestelproces is steeds te lezen: ‘De Slimme Deals worden aangeboden door WinkelBee. Marktplaats B.V. is geen partij bij een overeenkomst tussen u en WinkelBee betreffende uw aankoop.’
Prikbord
Van Dierendonck: ‘We proberen echt wel duidelijk te maken dat wij het niet zijn, ook visueel. We hebben nog steeds niet de intentie om een webwinkel te zijn, al zouden mensen dat misschien wel kunnen denken. Aan onze missie, het bij elkaar brengen van kopers en verkopers, verandert niets. We blijven een faciliteren platform, een prikbord, dat bezoekers nu wijst op gave kortingen bij een partner. Maar ze moeten wel naar Winkelbee toe om hun transactie te doen.’
Exclusieve overeenkomst
Marktplaats.nl en Winkelbee hebben de afspraak gemaakt om de Slimme Deals drie maanden te testen. Het gaat om een exclusieve overeenkomst, bevestigen beide partijen, maar het voortbestaan van Winkelbee hang niet af van Marktplaats.nl: ‘We gaan er natuurlijk vanuit dat de Slimme Deals doorgaan, maar ook als dat niet zo is blijft Winkelbee bestaan’, adlus Bram Jan Streefland van Winkelbee.
Voor hem en zijn compagnon Gavin Dresselhuis zijn de Slimme Deals een manier om de potentie van ‘flash-sales’ te testen onder het grote publiek; De circa honderdduizend shoppers op Shopvip.com hebben zich allen geregisterd. Dat hoeven de zes miljoen unieke bezoekers per maand van Marktplaats.nl niet te doen voor een Slimme Deal.
Leveranciers
Streefland en Dresselhuis gebruiken de samenwerking met Marktplaats ook om meer lifestyle-producten aan te kunnen bieden. Daartoe hebben ze nieuwe leveranciers aan zich gebonden. Streefland: ‘We zorgen er natuurlijk voor dat de sales op Shopvip.com en Slimme Deals andere producten betreffen. De consument hoeft overigens niet te weten dat daar dezelfde partij achter zit.’
De Slimme Deals bestaan, net als het aanbod op Shopvip.com, volgens hem uit een mix van courante artikelen, buitenlandse collecties en producten die in beperkte oplage werden geproduceerd. Streefland: ‘Wij kunnen juist voorkomen dat leveranciers met restpartijen komen te zitten.’
Marge
Volgens Streefland was het Marktplaats.nl dat verschillende aanbieders van flash-sales benaderde om eens te komen praten. Shopvip, ofwel Winkelbee, kwam als beste uit de bus. Marktplaats.nl ontvangt een commissie als Winkelbee een Slimme Deal aan de man brengt. Streefland: ‘Een deel van onze marge gaat naar hun toe. Eigenlijk is het heel simpel: Marktplaats.nl is facilitair, de rest doen wij.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Marktplaats.nl over Slimme Deals: 'We zijn geen retailer'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.