Het AD meldt dat 4 procent van de webwinkeliers die iDeal aanbiedt, geld vraagt voor het gebruik van de betaalmethode. Meestal gaat het om 50 eurocent tot een euro. Beheerder Currence is niet blij met de praktijk, die steeds minder voorkomt.
Het AD, dat zijn bericht van vandaag opgepakt zag worden door het ANP, baseert zich op onderzoeksresultaten die Currence al tijdens de Thuiswinkel Update presenteerde.
Conversie op het spel
Eind september zei de iDeal-beheerder ook dat webwinkeliers hun conversie op het spel zetten door geld te vragen voor de betaalwijze. Loes Romeijnders, communicatie-adviseur van Currence: ‘Wij refereren steeds aan onderzoeken waaruit dat blijkt.’
'Voor ieder wat wils'
Volgens Romeijnders is er voor iedere webwinkelier een passende iDeal-oplossing. Ze wijst op de marktwerking en de verschillende contracten die webwinkeliers kunnen afsluiten: ‘Er zijn legio aanbieders, van de banken tot payment service providers. Zij hanteren allemaal hun eigen tarieven. Voor iedere webwinkelier is er wat wils in de markt.’
Steeds minder shops brengen kosten voor iDeal-gebruik in rekening: in twee jaar tijd is het aantal webwinkeliers dat geld vraagt gehalveerd, blijkt uit Currence' onderzoek 'Betaalmogelijkheden webwinkels 2009'.
Maar waarom vragen banken dan 20 maal zoveel voor een ideal transactie in vergelijking tot een gewone overschrijving per internet en houden ze het geld 2 tot 3 werkdagen vast??? De enige die wijzer wordt van Ideal zijn de banken zelf! Kunnen de banken niet eens aangepakt worden voor het rekenen van deze belachelijk hoge kosten voor Ideal transacties?
Beste Gwen, sommige banken staan open voor onderhandeling. Tevens de prijzen zijn erg verschillend van bank tot bank. Dit verbaast mij trouwens ook. Misschien een tip om verschillende offertes op te vragen? Het zal geen 50% schelen, maar alle klein beetje helpt....
Ik las ook het nieuwsbericht "stop doorberekenen kosten ideal" en vind het nogal eenzijdig belicht. Niet naar voren komt is dat voor kleinere webwinkeliers de transactiekosten voor een ideal transactie 20-50 maal hoger liggen dan voor een normale overboeking via internet, zoals Gwen al aangaf. Het gemak dat de banken bieden via ideal is er voor de klant natuurlijk, maar de grootste winnaar is de bank die 20-50 maal hogere transactiekosten in rekening brengt en die het geld ook nog eens 2-3 werkdagen vasthoud voordat dit naar de webwinkelier wordt overgemaakt. Webwinkeliers oproepen deze exorbitante kosten niet door te berekenen zou moeten beginnen bij de banken die de ideal transactiekosten fors moeten verlagen. Niet lang geleden is het de detailhandel gelukt de transactiekosten voor pinbetalingen fors te reduceren omdat detailhandel deze kosten door berekende aan klanten..
Groet en wellicht kunnen een reactie vragen bij de banken die ideal promoten alleen omdat ze er zelf veel beter van worden .. en niet omdat het zo handig is voor de klanten.
Vincent
Ook wij wilde vroeger de kosten voor een iDEAL transactie (75ct) liever niet doorberekenen aan de klant maar deden dit toch. Klant wil toch snel de spullen ontvangen? Dan betalen ze er maar voor. Jaren volgehouden. Wat is daar mis aan? Snelle verwerking kost geld. Maar toen we het bericht hoorde dat de e-tailer die prijs niet moet doorberekenen. Ja dag, de e-tailer maakt die iDEAL prijs niet! Ik weet zeker als ze die transactiekosten op 10ct of max 25ct hadden gezet was er geen probleem geweest. Nu wij wat meer volume maken en tevens overgestapt zijn van direct iDEAL naar een PSP is de prijs ook flink lager. En na een paar maanden hebben we besloten de kosten niet door te berekenen. Het resultaat was dat opeens bijna iedereen met iDEAL gingen betalen. Ik schat dat nu nog 5% vooruitbetalen kiest. Een hele opluchting omdat het hele proces van je shop nu sneller loopt. Je hoeft niet te wachten op een betaling. Hup lekker door stampen. Er blijven altijd wel mensen voor vooruitbetalen kiezen maar die kunnen dan helaas niet rekenen op een next day levering. En er zijn ook nog hele volksstammen die eens niet weten wat iDEAL is "Daar ben ik geen lid van" hoor je dan. Toch maar weer even wat tijd investeren om dat uit te leggen ;-)
tja het is nog leuker als het nergens wordt vermeld dat ze rekenen voor betalen via ideal, en je gaat afrekenen en het is ineens een euro duurder dan de bedoeling was... huh??!!
Het is volgens mij juist veiliger en makkelijker voor de bedrijven, dus waarom je klanten hiermee lastig vallen???
beste gwen, paul heeft gelijk dat de banken verschillende prijzen voor ideal rekenen, bij de ING is het gratis voor bedrijven! ben zelf geen financieel wonder, maar das volgens mij niet zo duur.... ;-)
Eigenlijk raar, de maatschappij vraagt om transparantie (waar betaal ik hoeveel voor), en als bedrijven het doen is het weer niet goed. Het mag wel over verzendkosten, maar niet over betaalkosten. Schijnheiligheid ten top. Elke webwinkel betaald kosten voor Ideal, en uiteindelijk gaat dat ten koste van de marge. Waarom mag een klant dat niet zien?