Mastercard heeft nog geen planning klaarliggen om online-pinbetalingen via zijn merk Maestro te faciliteren voor Nederlandse webshoppers. De introductie daarvan is wel een ‘kernpijler’ in de strategie van de creditcardmaatschappij.
Dat zegt Marieke Van der Gijs, Business Leader Marketing bij Mastercard Worldwide. De mogelijkheid om online-pinbetalingen te doen met debet-kaarten van Maestro bestaat al in Groot-Brittannië, Oostenrijk, Spanje en sinds kort ook in België. Van der Gijs: ‘We hebben eerst de landen gedaan waar de behoefte het grootst was.’
Kosten
Belangrijk voordeel van debet-betalingen voor webwinkeliers zit hem in de kosten, die per transactie wel tien keer lager kunnen uitvallen dan bij marktleider iDeal. Verder biedt een debet-systeem consumenten uit heel Europa de kans betalingen te verrichten met hun Maestro-bankpas. Meer daarover leest u overigens in het laatste nummer van Twinkle. Van der Gijs: ‘Debet-betalingen kunnen uitgroeien to dé veilige online-betaalstandaard voor grote groepen internationale klanten.’
Nederlandse webwinkeliers kunnen sinds kort bij diverse commercial acquirers terecht om klanten van participerende buitenlandse banken te laten betalen met hun Maestro-bankpas.
‘Internationale oplossing met toekomst’
De Nederlandse banken die Maestro-betaalkaarten uitgeven zijn nog niet overstag, te meer omdat ze eigenaar zijn van de dominante online-betaalmethode iDeal. Van der Gijs maakt zich echter niet al te veel zorgen: ‘Banken zijn natuurlijk ook op zoek naar een internationale oplossing die toekomst heeft.’ Met de introductie van iDeal buiten onze landsgrenzen wil het maar niet vlotten.
Cashback-site
Ook afgezien van de debet-betaaloptie, wil Mastercard zijn positie op de Nederlandse markt voor online-betalen versterken. In dat licht introduceert het bedrijf vandaag de cashback-site Haalmeeruitjecard.nl voor creditcardhouders.
Op de site is het aanbod van 230 Nederlandse webshops is te vinden. Geregistreerde shoppers kunnen via Haalmeeruitjecard.nl met korting winkelen bij de aangesloten shops, waar ze met hun creditcard moeten afrekenen. Binnen 48 kunnen na aankoop is de opgebouwde korting verwerkt op hun persoonlijke pagina. Overschrijdt de korting de grens van 5 euro, dan kan deze worden opgeëist.
De korting bedraagt gemiddeld 3,5 procent in de categorie reizen, 2,4 procent in de categorie elektronica en 5,6 procent in de categorie mode.
Bol.com en ING
Bol.com, dat tot 30 procent korting biedt op geselecteerde producten, is de officiële lanceringspartner van Haalmeeruitjecard.nl aan webwinkelierszijde. ING gaat de site onder de aandacht brengen van zijn klanten, die tijdens speciale shopping nights prijzen kunnen winnen als ze afrekenen met hun creditcard.
ING behoort tot de banken die SecureCode al aanbiedt voor al zijn creditcardhouders. Aan de kant van de webwinkeliers is SecureCode al standaard gesteld voor Mastercard-betalingen. Van der Gijs: ‘Aan het eind van het eerste kwartaal van 2010 is SecureCode ook aan de kaarthouderskant voor iedereen (lees: bij alle banken, red.) beschikbaar.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Uitrol online-pinbetaling nog niet concreet'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.