Twinkle | Digital Commerce

Neckermann.com zoekt partners voor 22 communities

2017-05-27
171130
  • 2:17

De nieuwe site van Neckermann.com, die met wat horten en stoten live is gegaan, is een verzamelplaats van 22 themawinkels. Ze moeten uitgroeien tot communities: ‘Dat kan bijvoorbeeld met behulp van buitenlandse winkels of brick and mortarstores,’ aldus directeur kees Gabriëls.

Met het nieuwe Neckermann.com gooit de voormalige postorderaar de deuren open. Volgens Gabriëls zal het bedrijf partnerships aangaan ‘die je je nu amper nog kunt voorstellen’. Zo sluit hij niet uit dat klanten van Neckermann.com straks producten kunnen kopen uit de assortimenten van Otto en Wehkamp.nl.

Aanverwante producten
Maar zover is het nog niet. Gabriëls tegen Twinkle: ‘Voor de communities die we willen bouwen gaan we eerst op zoek naar productpartners die ons kunnen helpen bij de uitbouw van ons assortiment. Het zal in beginsel gaan om aanverwante producten, die passen bij onze doelgroep, maar nu niet binnen ons bereik liggen. Bijvoorbeeld omdat we de expertise, de volumes of de kennis van inkoopkanalen missen.’

Klantkennis en media
Aanvankelijk zal Neckermann.com dus geen retailers binnen boord halen die direct concurreren met het online-warenhuis. ‘Maar je moet het allemaal niet te eng zien’, aldus Gabriëls op de Thuiswinkel Update. ‘De essentie is dat wij kennis hebben van klanten en dat wij die expertise onderhouden. Daarnaast onderhouden wij de media die die klanten bereiken. Daaromheen kunnen mensen producten verkopen. Zo kan ik me heel goed voorstellen dat we op enig moment boeken zullen gaan aanbieden die aansluiten bij een bepaalde community. ’

Over de samenwerking met fysieke winkels is Gabriëls nog weinig concreet, maar dat volgens hem ook nog niet ‘één, twee, drie aan de orde'. Wel wil hij aangeven dat Neckermann.com tot elke vorm van samenwerking bereid is.

Gewone Nederlander
De doelgroep voor de 22 verschillende communities is in principe de Neckermann-klant zoals die nu ook bestaat. Gabriëls noemt het de gewone Nederlander: ‘Daar hebben we intern wel langer over gecommuniceerd. Maar we hebben besloten geen 22 afzonderlijke merken te gaan bouwen.’ De nieuwe payoff luidt overigens 'Neckermann.com maakt je blij'.

Crossfunctionele teams
De communities starten allemaal met dezelfde Neckermann-com look and feel, maar de features die worden aangeboden kunnen verschillen. Gabriëls verwacht dat de deelsites straks ook uiterlijk verder uiteen zullen gaan lopen. ‘Dat is aan de zevenkoppige crossfunctionele teams die we voor iedere community hebben aangewezen. Die mensen zijn daar gestationeerd vanuit de verschillende afdelingen, zoals marketing en logistiek. We blijven een functioneel ingerichte organisatie.’

Trend
De ‘openstelling’ van Neckermann.com komt in een tijd dat ook andere grote online-retailers onderdak bieden aan andere webwinkels, zoals Amazon, Wal-Mart en Sears in de Verenigde Staten. In ons land is de samenwerking tussen Wehkamp.nl en onder andere C&A een gekend voorbeeld.

Als iedereen elkaars spullen gaat verkopen, rijst de vraag waarop deze one-stop-shops straks het verschil gaan maken. Gabriëls: ‘Op customer intimicy en branding, daar draait het om.’