Internet is voor Nederlandse webgebruikers het belangrijkste oriëntatiekanaal voor aankopen, ongeacht in welk kanaal die aankoop vervolgens wordt gedaan. Bijna alle internetters (95 procent) oriënteren zich wel eens online en 41 procent deed dat voor zijn laatste aankoop.
Dat blijkt uit de eerste editie van de Multichannel Monitor, door Blauw Research opgesteld in opdracht van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Het rapport werd vandaag gepresenteerd tijdens de Thuiswinkel Update.
Onderstaande tabel maakt duidelijk dat het internet weliswaar de meest geraadpleegde oriëntatiebron is, maar dat de winkelvloer vaker de doorslag geeft voor een aankoop. Een op de drie Nederlanders oriënteert zich in printmedia op aankopen.
Bron: Multichannel Monitor 2009, Blauw Research
De volgende figuur brengt het oriëntatie- en het aankoopgedrag in verschillende productcategorieën in beeld. Het oriëntatieaandeel van internet op de verticale as is afgezet tegen het percentage producten dat in de winkel wordt gekocht. Blauw Research concludeert dat audio- en videoapparatuur het vaakst van kanaal switchen (oriëntatie overwegend online, aankoop overwegend offline).
Bron: Multichannel Monitor 2009, Blauw Research
Hieronder vindt u andere onderzoeksresultaten uit de Multichannel Monitor, die u hier in zijn geheel kunt raadplegen.
- Oriëntatiekanaal verschilt sterk per productgroep;
- Internet als oriëntatiebron levert vaker zeer tevreden gevoel op;
- Internet geeft - naast prijs - vooral informatie over product zelf, terwijl winkeloriëntatie dient om product te zien en te voelen;
- Winkelvloer belangrijkste aankoopkanaal;
- Diensten worden vooral via internet verkocht;
- Bij oriëntatie via internet én winkel prevaleert aankoop in winkel;
- Zintuiglijke ervaring belangrijkste reden voor switch;
- Online goedkoper dan offline;
- Mondeling contact belangrijkste kanaal voor after sales;
- Consument zelf is ook belangrijk communicatiekanaal;
- Online oriëntatie maakt gerichter zoeken naar gewenst product mogelijk.
Marktaandelen
Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research waarschuwt voor overhaaste conclusies: ‘Aan het rapport kun je geen marktaandelen voor online of offline ontlenen. Het biedt inzicht in waar consumenten zich voor hun laatste aankoopmoment hebben georiënteerd en waar ze vervolgens een product hebben aangeschaft. Maar seizoensinvloeden en dergelijke zijn niet in het onderzoek verdisconteerd. Interessant om dat een volgende keer misschien wel mee te nemen.’
Thuiswinkel Markt Monitor
In beginsel is het de bedoeling dat de Multichannel Monitor iedere drie jaar verschijnt, maar de betrokken partijen sluiten niet uit dat het onderzoek zich sneller herhaalt. Blauw Research stelt voor Thuiswinkel.org ook de Thuiswinkel Markt Monitor op, die inzicht biedt in ontwikkelingen binnen de Nederlandse thuiswinkelbranche. Het afgelopen halfjaar groeide die met 19 procent, zo werd vorige week bekend.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Multichannel Monitor: internet drukste oriëntatiekanaal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.