Twinkle | Digital Commerce

Koninklijke Nederlandse Munt investereert in e-commerce

2017-05-27
170130
  • 1:10

De Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) heeft een strategisch plan opgesteld voor forse online-groei. Nu al verdient het bedrijf 'een substantieel bedrag' aan de online-verkoop van munten.

Om hoeveel het precies gaat, wil e-commerce manager Erik van Putten niet prijsgeven: 'Wel kan ik zeggen dat we de grootste online-muntverkoper van Nederland zijn. Onze voornaamste concurrenten zetten vooral in op direct marketing.'

Euromunten en antieke munten
KNM verkoopt nationale en internationale euromunten, waaronder herdenkingsmunten als het 'Japan vijfje'. Daarnaast verkoopt het zelfstandige bedrijf (zie Wikipedia) antieke munten, die het zelf inkoopt bij collega-munthuizen en handelaars.

'Backoffice verbrokkeld'
De huidige site en bijbehorende shop van KNM zijn al sinds 2003 in gebruik en volgens Van Putten toe aan vervanging: ‘De backoffice is sterk verbrokkeld. Naast Knm.nl houden we ook de website Knmnumismatiek.nl in de lucht, waarop antieke munten worden aangeboden. In de nieuwe opzet versmelten beide sites tot één nieuwe site voor verzamelaars van munten uit alle periodes. Begin 2010 moet de nieuwe site live gaan.’

De Nieuwe Zaak
De webwinkel wordt aan de achterkant gekoppeld aan het ERP-systeem van KNM en zal draaien op ecManager, het eigen e-commerce platform van De Nieuwe Zaak. Het adviesbureau kijkt samen met KNM naar het ontwerp van de site, waarop de munten beter dan nu moeten worden gepresenteerd. Van Putten: ‘We willen op alle fronten proberen de conversie te verhogen en houden bijvoorbeeld ook onze e-mailmarketing kritisch tegen het licht.'