Twinkle | Digital Commerce

Gouden EMMA voor KLM

2017-05-27
170130
  • 1:51

KLM heeft een gouden E-mail Marketing Award (EMMA) in de wacht gesleept. Tijdens de Nationale E-mailmarketing Conferentie kreeg Bol.com zojuist een zilveren en de Koninklijke Landmacht een bronzen EMMA overhandigd.

KLM ontving de gouden EMMA voor de case ‘KLM Bluebizz lifecycle: van e-mailcontacten naar waardevolle relaties’.

De luchtvaartmaatschappij ontwikkelde de case met CloseContact en MichaelStraathof.com. De presentatie van de complete case is hier te vinden.

Robuust
Juryvoorzitter Marc Borgers, tevens voorzitter van de E-mail Marketing Associatie Nederland (EMMA.nl) noemt de gouden case robuust: ‘Degelijk, maar ook creatief. Er is sprake van een goede segmentatie en zowel de probleem- als de doelstellingen zijn zeer helder vooraf geformuleerd. Het programma is doordacht en de keuze voor het e-mailkanaal in de communicatiestrategie is een goede. De juiste momenten om klanten te bereiken met relevante content zijn vastgesteld en worden goed benut. Ook de functionaliteit in de e-mailings is erg goed.'

De wereld van Bol.com
Bol.com won een zilveren EMMA met zijn e-mailgedreven virtuele rondleidingen in ‘De wereld van Bol.com’. De jury roemt de creativiteit die is ingezet om nieuwe, bestaande, actieve en niet-actieve klanten Bol.com beter te laten kennen: ‘Personalisatie is goed ingezet, wat resulteert in de hoge respons en klanttevredenheid. Bol.com handhaaft met deze case het hoge niveau (gouden EMMA in 2007, red.) van de inzet van het kanaal e-mailmarketing in haar communicatiemix. Eigenlijk is de case nog niet helemaal af, omdat de campagne nog volop draaide toen deze werd ingediend.'

Bol.com heeft deze zilveren case, waarvoor binnenkort uitgebreid aandacht in Twinkle, gemaakt in samenwerking met Born05.

Realtime dynamic imaging
Bij de bronzen case van de Koninklijke Landmacht is de jury met name te spreken over de toepassing van realtime dynamic imaging: het personaliseren van teksten in afbeeldingen, terwijl de mails er kwalitatief goed uit blijven zien. Een voorbeeld vindt u hier. Behalve dit innovatieve element viel ook de relatief hoge klikrepons (10 procent bij onbekende ofwel ‘koude’ adressen) in de smaak bij de jury. De case is gemaakt samen met de bureaus OMG/Mailmedia en Maximum.`

Jury
De jury van de E-mail Marketing Awards beoordeelde de ingezonden campagnes op effectiviteit, creativiteit, functionaliteit, innovatie, middeleninzet, databaseopbouw, de inzet van commerciële testen en op e-mail als onderdeel van de totale communicatie. Behalve juryvoorzitter Marc Borgers maakten Beer Flik (Dynamic Zone), Peter Joziasse (AVRO), Michel Schaeffer (bol.com) en Paul Petermeijer (BBP) deel uit van de EMMA-jury, die vorig jaar geen enkele case met goud bekoonde.