Het gelobby van luxemerken bij de Europese Commisse lijkt succes te hebben gehad. In het concept voor de aanpassing van een Europese verordening krijgen fabrikanten meer ruimte voor controle over hun verkoopkanalen.
Het gaat allemaal om de voorgestelde herziening van mededingingsregels voor de distributiesector, waaropbelanghebbende derden tot 28 september aanstaande hun reactie kunnen geven.
Meer specifiek gaat het over de zogenoemde groepsvrijstellingsverordening, die in het jaar 2000 inging en op 13 mei 2010 verstrijkt.Hetconcept van de aangapaste verordening vindt u hier.
E-commerce
In eentoelichtingschrijft de Commissie dat dehuidige regelgeving 'niet fundamenteel' hoeft te worden gewijzigd, maar dat zewel aanpassing behoeft als gevolg van de groei van e-commerce.
De Comissie wil tegengaan dat handelaars op onbillijke wijze voordeel halen uit de marketing en merkpromotie van anderen en schrijft: Daarom stelt de Commissie voor in het kader van de online-verkoop een duidelijk onderscheid te maken tussen verkoop als gevolg van actieve marketing en verkoop als gevolg van het initiatief van de consument (d.w.z. tussen actieve en passieve verkoop).
Fysieke vestiging
In de voorgestelde nieuwe verordening krijgen leveranciers meer ruimte om eisen te stellen aan partijen die hun producten verkopen. Zo kunnen ze onder voorwaarden verlangen dat online-retailers op zijn minst n fysieke vestiging hebben. Daar staat tegenover dat fabrikanten niet kunnen verhinderen dat producten online worden verkocht als ze zelf geen distributiesysteem hebben opgetuigd in een land.
Selectieve distributie
Tegen persbureau Bloomberg zegt Jacques Lafitte, die in Europa als lobbyist optrad voor een aantal luxemerken, dat zijn inspanningen succes hebben gehad: De Commissie heeft zich bezonnen (na de circulatie van eerdere drafts, red.) op 99 procent van de kwesties. Als ze consistent is, verzekert ze dater geen achterdeur meer is die de selectieve distributie ondermijnt, maar daar kunnen we vooralsnog niet vanuit gaan.
Karl Lagerfeld
Dat neemt niet weg dat fabrikanten met de voorgestelde wijziging meer te zeggen krijgen over wie hun producten verkoopt. Hun pleidooi voor selectievere distributielijkt een gewillig oor te hebben gevonden bij eurocommissaris Neelie Kroes. Behalve de bekende modeontwerper Karl Lagerfeld (namens Chanel) schoven ook vertegenwoordigers van LVMH Louis Vuitton Mot Hennesy en Compagnie Financire Richemont in de eerste helft van dit jaar bij haar aan.
Handtekeningenactie
De toorn van deze en andere fabrikanten richt zich vaak op eBay, dat de verkoop van nepartikelen zou bevorderen. De online-handelsplaats vindt dat de merken dit als een gelegenheidsargument gebruiken en organiseerde onlangs eenhandtekeningactieom de vrijheidsbeperkende praktijken van fabrikanten een halt toe te re roepen.
Illegale prijsafspraken
Thuiswinkel.org, dat onlangs teleurgesteldreageerdeop de uitkomst van een NMa-verkenning naar illegale prijsafspraken, heeft nog geen standpunt ingenomen over de voorgestelde wijziging van de EU-verordening.
Goed nieuws! Ik snap mijn G*D niet hoe Ebay hier in opstand tegen durft te komen. Laat die dure merken lekker duur blijven en exclusief, er zijn genoeg goedkope alternatieven. Dat ma flodder of sjonnie op de hoek over de rug van die dure merken rijk wil worden, dat doet ze maar lekker op een andere manier (prut ebay verkopers). Ik moet er toch niet aan denken dat Ralph Lauren, etc. bij iedereen te koop is. Kan je gelijk dat hele merk de prullenbak in gooien. Van mij mogen ze nog vele malen strenger optreden en Ebay aanklagen (en alle idioten die het ondersteunen :).
Volkome geklijk geef ik je. Wij hebben zelf een winkel en verkopen ook het merk Juicy Couture. Klanten komen bij mij in de winkel en schrikken als de prijs zien van een Juicy tas en zeggen dan spontaan " nou, die heb ik ergens veel goedkoper gezien" en dan is de tas bij ons 100 en verder of online verkopen ze de tas voor 65 (NEP, Naamaak, fake) Tja, op de tanden bijten dan maar.