Twinkle | Digital Commerce

Telefoongids: 'Straks ook kopen op Winkelspotter.nl'

2017-05-27
  • [nieuws]
  • 1:54

De Telefoongids BV heeft de site Winkelspotter.nl gentroduceerd, dieeen virtuele tour biedtlangs fysieke winkels. Uiteindelijk moet het mogelijk worden vanuit de site producten te kopen, waarmee het bedrijf een stevige stap zetrichting e-commerce.

OpWinkelspotter.nlkunnen shoppers winkels op een plattegrond vinden, selecteren en bezoeken. Ook kunnen ze virtueel wandelen doortwee winkelstraten in Amsterdam en in Arnhem, die de primeur hebben.

Panoramafotos brengen destraten tot leven op een manier die sterk doet denken aanGoogle Streetview.

Gratis

Volgens De Telefoongids zullen eind augustus de belangrijkste winkelstraten van Amsterdam, Arnhem,Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Arnhem, Maastricht, Haarlem en Baarn zijn toegevoegd aan Winkelspotter.nl. Straten en etalagesin andere stedenkomen daar later bij. Foto's van binnen de winkels zijn alleen gemaakt na toestemming van de betrokken winkeliers, die gratis terecht kunnen op Winkelspotter.nl.

Vinden en vergelijken

Aanvankelijk blijft het bij wandelen en neuzen, maar in de toekomst kunnen bezoekers op Winkelspotter.nl ook producten vinden envergelijken en checken welke winkel een product op voorraad heeft. 'We willen destap naar retail veel duidelijker zetten, maar het is een proces in fasen', verklaart online-marketingmanager Jhonas van Lammeren vanDe Telefoongids BV.

'We willen allereerst een overzicht bieden vanbedrijven. Stap twee is inventory toevoegen, dus beschrijvingen, foto's en openingstijden van winkels. Bij stap drie gaat het om de mogelijkheid tot vergelijken. In die fase, ik verwacht in de eerste helft van 2010,willenwe ook actuele aanbiedingen van winkelbedrijven gaancommuniceren op Winkelspotter.nl, ietswat we nu al doen opDetelefoongids.nl.

Aankopen en boekingen via eigen kanalen

Na de introductie van opties tot zoeken, informeren en vergelijken is De Telefoongids toe aan stap 4: het directfaciliteren van aankopen en boekingen via de eigen online-kanalen. Het verdienmodel van De Telefoongids.nl, nu nog vooral gebaseerd op de vaste prijzen die adverteerders betalen, gaat langzamerhand over naar een pay per perfomance model, waarbij adverteerders betalen voor gegenereerde verkopen of boekingen. 'Daar moet de markt wel klaar voor zijn', zegt Van Lammeren.

Vanaf wanneer shoppers bestellingen kunnen plaatsen opWinkelspotter.nl,kan hij nog niet zeggen. Hoe dat precies gaat gebeuren is nog de vraag: 'Het is helaas niet mogelijk items virtueel uit het schap te laten pakken, omdat je dan steeds nieuwe fofo's zou moeten nemen van het assortimentin de winkels. Da's niet praktisch.'

Werkspot.nl

De Telefoongids laat er overigens geen gras over groeien deze zomerperiode: eerder deze week sloot het bedrijf eenjoint venturemet online-klusmarktplaatsWerkspot.nl. Een aantal andere internetinitiatievenligt nog op de plank.