Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl lokaliseert kopers

2017-05-27
172130
  • 1:23

Met 'Spot de shopper' maakt Wehkamp.nl vanaf vandaag inzichtelijk welke producten het wanneer heeft verkocht en waarvandaan de bestelling is gekomen. 'Dit is absoluut geen Big Brother', aldus het bedrijf.

Bezoekers van Spotdeshopper.nl kunnen op een kaart van Nederland zien dat een klant uit Zwolle om 14.20 u. een jack heeft gekocht en dat één minuut later vanuit Alphen aan den Rijn een capribroek is besteld. De toepassing is beschikbaar als gadget op Hyves en wordt ook gepromoot op de homepage van Wehkamp.nl.

Infotainment
Wie binnen de toepassing op de verhandelde waar klikt, komt terecht op de betreffende productpagina. Spot de Shopper is daarmee meer dan een gimmick, aldus Dennis Hendriksen, die verantwoordelijk is voor de online PR bij Wehkamp.nl: 'Het is bedoeld als infotainment rondom onze korting4daagse, die vandaag is begonnen. Doordat een grote variëteit aan producten voorbij komt, bieden we klanten inspiratie.'

'Stadion vol'
Verder wil Wehkamp.nl webshoppers laten zien hoeveel verschillende producten het wel niet verkoopt en in welk tempo. Hendriksen: 'We willen onze klanten meenemen in de snelheid van de online-wereld. Daarom laten we sinds vandaag ook realtime zien hoeveel bezoekers er op de site zijn. Zo staat de teller nu (circa 14.15 u.red.) bijvoorbeeld op ruim 17.000 mensen, da's een stadion vol. Zoveel klanten zul je niet snel zien in een fysieke winkel.'

Klachten
Volgens Hendriksen zijn bij Wehkamp.nl nog geen klachten binnen gekomen sinds de toepassing live is: 'Dit is absoluut geen Big Brother. Bezoekers kunnen niet inzoomen op straatniveau en het is verder geheel anoniem.'

Geenstijl
Onder de kop 'Wehkamp maakt einde aan anonieme lafbekjes' verwees weblog Geenstijl.nl vanmiddag al naar de verkoop van sekstoys, gelokaliseerd via Spot de Shopper. Hendriksen: 'Als Wehkamp.nl zijn we heel transparant. Wie onze site bezoekt kan ook zien dat we van allerlei producten verkopen.'