Webwinkel Bol.com komt in Nederlandse handen. De succesvolle internetwinkel is overgenomen door investeerder Cyrte Investments, waarin verzekeraar Delta Lloyd een meerderheidsbelang heeft. Dat hebben Cyrte Investments en Bol.com vandaag bekendgemaakt. De NMa moet nog goedkeuring geven, maar Cyrte Investments verwacht geen problemen en denkt dat de goedkeuring er binnen een paar maanden ligt.
De partijen willen niet zeggen hoeveel Cyrte voor Bol.com heeft betaald. De investeringsmaatschappij doet doorgaans investeringen van 50 miljoen tot 500 miljoen euro en richt zich specifiek op de media- en telecomsector. Zo heeft het al belangen in uitgever Telegraaf Media Groep (TMG) en Endemol. Een deel van het vermogen van John de Mol - die het bedrijf heeft opgezet - wordt door Cyrte beheerd.
Frank Botman, ceo van Cyrte Investments zegt in een verklaring: 'Het merk Bol.com is inmiddels uitgegroeid tot een van de sterkste merken op de Nederlandse markt en wij zien volop mogelijkheden voor het bedrijf om door te groeien.'
Bol.com, opgericht in 1999, werd beheerd door een joint venture tussen twee internationale mediabedrijven: Holtzbrinck NetworXs, onderdeel van het uitgeversconcern Georg von Holtzbrinck, en het Duitse Weltbild.
Bol.com boekte het afgelopen jaar een omzet van 224 miljoen euro, 31 procent meer dan in 2007. Voor het lopende jaar rekent directeur Daniel Ropers ondanks de recessie op dubbelcijferige groei in alle categorieën. De omzet van Bol.com is in twee jaar tijd verdubbeld. In 2007 kwam er 171 miljoen euro binnen, een groei van 50 procent vergeleken met 2006. In dat jaar werd 107 miljoen euro omgezet.
Gefeliciteerd Bol.com!
Zou dit het begin zijn van een trend waarbij grote succesvolle Nederlandse bedrijven weer in Nederlandse handen komen? Daniel gefeliciteerd! Ik denk dat Bol.com zo nog meer een voortrekker kan worden voor wat betreft de multimediale benadering van e-commerce. Hun Bomvol magazine was daarvan natuurlijk een goed voorbeeld, maar met deze nieuwe eigenaar zullen er ongetijfeld nog veel meer mooie nieuwe strategieen worden ontwikkeld. Bijvoorbeeld een nieuwe soapserie rondom een internetmarketingbedrijf waarin in het script op allerlei manieren nieuwe of bestaande producten worden getoond, getest of uitgediept maar die dan live zijn te bestellen. Let maar op; in 2011 de release ;-)