Na een pilot-fase van ongeveer een halfjaar is internetwarenhuis Sjopper.nl officieel gelanceerd. Op de site worden een kleine honderdduizend producten van tientallen webwinkeliers aangeboden.
Sjopper.nl wil fungeren als one-stop-shop voor funshoppers en voor functionele internetgebruikers die niet te veel tijd wensen te spenderen aan het zoeken van producten. Er is één winkelwagen en één kassa. Het internetwarenhuis houdt zelf geen voorraad en fungeert feitelijk als digitale vertegenwoordiger van webwinkeliers. Verder doet Sjopper.nl dienst als kassier, die iDeal-transacties goedkoper kan maken door het schaalvoordeel.
Selectieprocedure
Webwinkeliers die Sjopper.nl willen omarmen als extra afzetkanaal, kunnen zich aanmelden. Als de selectieprocedure positief uitvalt, krijgt de webwinkelier toegang tot de virtuele schappen van het webwarenhuis. In overleg wordt bepaald welke producten worden aangeboden, waarbij Sjopper.nl ervoor waakt dat twee verschillende webwinkeliers hetzelfde product aanbieden.
Kosten
Aansluiting bij Sjopper.nl kost de webwinkelier vooralsnog niets. Als een product via Sjopper.nl wordt verkocht, wordt een fee van 8 procent van de gemaakte omzet en 70 eurocent per transactie in rekening gebracht.
Een uitgebreide casebeschrijving over Sjopper.nl vindt u in Twinkle nummer 10, die op 4 december verschijnt.
Dit idee heb ik gehad een aantal jaren terug, alleen ben ik gestruikeld op het verzendkosten probleem. Je koopt via sjopper, wat nou als ik 10 producten koop? dan betaal ik dus 10x 3,50 euro verzendkosten..? at least..? gezien het vanuit 10 filialen van externe bedrijven geleverd gaat worden? Hoe handelen jullie me de AV?
Beste Ruud,
Het logistieke "probleem" is er nu natuurlijk ook. Stel iemand wil een kaasschaaf bestellen bij kaaswinkel.nl en een droogmolen bij waswinkel.nl, dan heeft de klant ook twee maal verzendkosten.
Bovendien heeft de klant zich twee keer moeten registreren, twee keer af moeten rekenen en heeft hij twee aanspreekpunten.
Bij Sjopper houden we de hele bestelling in de gaten en als klanten vragen hebben over hun bestelling dan volstaat één email en wij laten de webwinkels contact opnemen met de klant.
Bovendien werken wij alleen samen met betrouwbare en goede webwinkels, zodat Sjopper een betrouwbare plaats is om aankopen te doen.
Idee een 10, uitvoering een drama.
1. Een splashpage voor een webshop? de categorieën die ze aanbieden zijn hopeloos.
- winkelen: prima, maar is dat niet waarom ik hier ben? - aanbiedingen: die had ik op deze pagina willen zien, niet onder een knop - verkopen: deze had beter in een menu "over sjopper" kunnen zitten, dit is voor de klant geen interessante informatie. - Over sjopper: prima dat je informatie biedt over wie je bent, wat je doet en alles wat je verder maar over jezelf wil vertellen. Maar wat heeft de klant er voor boodschap aan?
2. Navigatie, heb je al geprobeerd op op het inklap driehoekje voor het menutje te klikken?
De taxonomie hadden ze ook beter aan kunnen pakken. Boeken wordt onderverdeeld in boeken en pockets? als ik een literaire non-fictie pocket wil hebben weet ik niet waar ik terecht moet.
De consument is niet gebaat bij dit soort slecht uitgevoerde initiatieven. Usability is echt een must voor webshops. Een pilot van een half jaar? Kennelijk hebben ze geen usability tests uitgevoerd, en niet geluisterd naar feedback van klanten. Ik kan me niet voorstellen dat die dit drama accepteren.
Beste Matthijs. Ontzettend bedankt voor je opbeurende kritiek. Naar mijn idee is jouw mening nu volledig gebaseerd op de eerste pagina van Sjopper. Meer dan 90% van de consumenten komt nu binnen via de zoekmachines en landt op een categorie- over productpagina. Het design is daarvan wijkt af van de standaards volgens jouw boekje, maar is daarom niet per definitie unusable. Wij hebben juist met opzet gekozen voor deze interface omdat onze haren recht overeind gaan staan van interfaces zoals jij ze toepast voor de Coolblue shops.
De feedback die wij krijgen is juist positief omdat het in Sjopper makkelijk en snel navigeren is tussen verschillende categorieën.
Desalniettemin zou ik je graag uit willen nodigen om te brainstormen over de punten die wij kunnen verbeteren aan Sjopper.
In navolging van mijn vorige reactie en de reactie van dhr. Joop Scheer:
De toon van mijn vorige reactie is zeker te negatief en niet genuanceerd genoeg. Daarom mijn excuses aan dhr. Scheer en de mensen achter sjopper.nl.
In de tijd dat ik bezig ben met interaction design, e-commerce en usability ben ik regelmatig websites tegengekomen die het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Soms is dit beter dan de huidige 'best-practices', in de meeste gevallen is de bezoeker er niet bij gebaat.
Na een tweede bezoek aan de webshop valt mij op dat mijn kritiek te sterk is en dat de webshop zeker goede punten bevat maar ook enkele negatieve waar ik als interaction designer niet omheen kan.
Mijns inziens, en ik ben ervan overtuigd dat het verleden heeft aangetoond dat mijn inzicht hierin gelijk heeft, is het gebruik van een splash-page voor webshops niet een extra hulpmiddel voor de klant, maar een gebrek aan duidelijkheid op de webshop zelf.
Het is kennelijk nodig dat de informatie over sjopper en over het verkopen op shopper prominent in beeld gebracht wordt. Terwijl dit geen informatie is waar de bezoeker naar op zoek is. Een bezoeker wil aanbiedingen zien en producten.
Het punt van dhr. Scheer dat de meeste klanten via zoekmachines binnenkomen is terecht, dat is op iedere webshop zo. Maar onderzoek wijst ook uit dat bezoekers een duidelijke domeinnaam gebruiken voor tweede en derde bezoeken. Een bezoeker die een webshop aanbeveelt bij kennissen en collega's (waar we allemaal op hopen, gratis reclame) zal deze kennis of collega niet adviseren via google naar de webshop te gaan, maar om http://www.sjopper.nl in te tikken in het adresveld van de browser.
Dit vind ik een gemiste kans voor sjopper. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen de informatie te laten voor wat het is, informatie die de bezoeker kan opvragen wanneer deze hier behoefte aan heeft en op de homepage van de shop de beste aanbiedingen tonen, meest verkochte producten of meest populaire producten.
Om terug te komen op de taxonomie, deze heb ik vooral voor boeken bekeken. Hier denk ik dat het voor de bezoeker niet duidelijk is wat het onderscheid is tussen pockets, spannende boeken en literaire fictie / non fictie. Ik zou ervoor kiezen dit anders in te delen. Wanneer ik op zoek ben naar een spannende literaire fictie pocket raak ik al snel de weg kwijt.
De product overzichten op de shop zijn duidelijk, en de vrachtwagentjes die de verzendkosten weergeven zijn leuk gevonden en duidelijk (alleen de gele vrachtwagen op een witte achtergrond zou ik zelf niet doen).
In tegenstelling tot het idee dat mijn eerdere reactie wekt is de webshop in mijn ogen niet slecht, alleen anders aangepakt dan ikzelf en met mij vele anderen zouden aanpakken. Dit bewijzen de vele online shops die deze zaken ook anders aanpakken.
@ dhr. Scheer: Naar aanleiding de uitnodiging om te brainstormen over verbeterpunten, deze uitnodiging neem ik van harte aan. Ik ken wel een goed italiaans restaurantje in Rotterdam dat perfect is voor zo'n gelegenheid. Aangezien je binnen enkele minuten achter mijn werkgever bent gekomen neem ik ook aan dat je mijn contactgegevens weet te vinden.
Het idee achter Sjopper spreekt mij aan. Bij het business model heb ik wat bedenkingen. Zo staat het model haaks op het long tail principe. In dit principe zit ingebakken dat elke winkelier het liefst een of meer eigen niche-winkels ambieert. Meedoen aan een bazar of aan een bijenkorf-concept (winkels in een warenhuis) is dan een noodmaatregel. Een starters-optie. Met als logisch gevolg dat, zodra de starter flink gaat omzetten, hij toch voor een eigen winkel kiest. Wat Sjopper dus doet in een voor hen nadelig scenario, is de starter grootmaken. En net op het moment dat Sjopper van die starter kan gaan profiteren, verdwijnt deze. In dit scenario zit er voor Sjopper dus niets anders op dan voor heel veel kleine klanten veel overhead neerzetten (gedoe met verzendkosten bijvoorbeeld), terwijl het idealiter juist zou moeten gaan om weinig overhead voor weinig klanten, maar met grote omzetten.
De case over Sjopper.nl uit Twinkle nummer 10 staat online. Hij is hier te lezen: http://twinklemagazine.nl/achtergronden.aspx?navid=2&id=21244
Voor de winkels die zich onlangs hebben aangemeld bij Sjopper. Wegens problemen met onze mailprovider zijn enkele mails niet aangekomen. Hierdoor kan het zijn dat wij uw aanmelding niet hebben binnen gekregen. Mocht u dit lezen, dan verzoeken wij u het nogmaals te proberen. Alle problemen zijn nu opgelost. Onze excuses voor het ongemak.
Het Sjopper team.