Twinkle | Digital Commerce

Google Analytics fors uitgebreid

2017-05-26
170130
  • 2:00

Door de toevoeging van nieuwe features aan zijn gratis dienst Analytics, kan Google zich meten met veel leveranciers die geld vragen voor de analysepakketten.

Die conclusie trekt André Scholten van zoekmachinemarketingbureau Traffic4u, dat de nieuwe features van Google Analytics uitgebreid heeft getest. Gisteravond ging de vernieuwde dienst live.

Geavanceerde segmentatie
Scholten is vooral te spreken over de mogelijkheden tot geavanceerde segmentatie, die gebruikers in staat stellen onderdelen van het verkeer naar hun site te isoleren en nader te analyseren: 'Voorheen waren de mogelijkheden voor segmentatie bij Google minimaal, maar nu zijn er tientallen variabelen, waardoor je resultaten van hele specifieke groepen kunt analyseren.'

High-end pakketen
Volgens Scholten is Google Analytics door de toegenomen segmentatiemogelijkheden dichter naar de betaalde high-end pakketten van de concurrentie geschoven: 'Het lijstje mogelijke variabelen van die high-end pakketten is misschien groter, maar niet alle webwinkeliers zullen het allemaal nodig hebben. Als je alleen naar de overkant van de straat wilt, heb je geen Porsche nodig.'

Features
Nieuwe features van Google Analytics zijn, naast de geavanceerde segmentatie, onder meer maatrapportages, application programming interface (api), een nieuwe interface, motion charts en de mogelijkheden tot integratie met Google AdSense.

Maatrapportages
Google heeft het gemakkelijker gemaakt om op maat gemaakte rapporten op te stellen, onder andere door gebruikers de mogelijkheid te bieden datalijsten eenvoudig met de muis te verslepen.

Application programming interface
De api, die zich nog in een bètafase bevindt, stelt gebruikers in staat hun gegevens te exporteren. Zo kunnen ze de informatie met andere gegevensbronnen integreren, waardoor ze de rapportages bijvoorbeeld in een eigen layout kunnen gieten of ze een waarschuwingssysteem kunnen creëren.

Nieuwe interface
De vernieuwde gebruikersinterface bevat administratieve functies en biedt onder andere meer structuur, efficiëntie en controle over accounts en profielen, aldus Google.

Motion charts
Motion charts bieden 'geavanceerde en gebruiksvriendelijke multidimensionale analysemogelijkheden', zoals de mogelijkheid data te animeren. Zo kunnen punten in een grafiek bijvoorbeld 'bewegen', waarmee trends inzichtelijk worden gemaakt.

Integratie met AdSense
De integratie met Google AdSense biedt uitgevers toegang tot gedetailleerde rapporten waarin ze de prestaties van AdSense op verschillende niveaus kunnen indelen. Aan de hand daarvan kunnen ze hun AdSense-advertenties optimaliseren om de omzet te verhogen.

Geen panacee
Ondanks alle toevoegingen, is Google Analytics geen panacee; Scholten benadrukt dat de keus voor een webanalytics-pakket moet afhangen van de specifieke doelstellingen van een bedrijf. Wel denkt Scholten dat de uitgebreide gratis dienst van Google het de concurrentie moeilijk heeft gemaakt: 'Ik verwacht grote verschuivingen.'

In een blog-posting geeft Google meer informatie over de nieuwe features van Analytics. Daarin wordt weer verwezen naar andere artikelen over de specifieke features.