Twinkle | Digital Commerce

Michel Schaeffer DM Man van 2008

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:47

Michel Schaeffer, marketing director van Bol.com, is gisteravond tijdens het TNT Post DM Feest verkozen tot DM-man van het jaar 2008. De andere genomineerden waren Egbert Jan van Bel (ondermeer auteur van het boek 'Kloteklanten'), Pim Betist (Sellaband.com) en Ed Peelen (Professor of (Direct) Marketing aan het Center for Marketing and Supply Chain Management en ICSB).

Juryrapport

Volgens het juryrapport koos Michel Schaeffer het afgelopen jaar niet voor de voorzichtige weg. In een overvolle en zeer traditionele markt weet hij op innovatieve wijze dichterbij de klant te komen. Bijvoorbeeld door het toevoegen van persoonlijke aanbevelingen aan de webwinkel op basis van koopgedrag: zodoende heeft de bezoeker nog meer hulp bij de aanschaf van wat hij zoekt en nodig heeft. Verder startte bol.com in mei vorig jaar met de verkoop van tweedehands boeken. De vakjury ziet dit als een zeer gewaagde stap.

Klant centraal

Met aansprekende communicatie-uitingen stelt Schaeffer de klant werkelijk centraal en durft de interactie met hen aan te gaan. Een voorbeeld hiervan is de e-mailnieuwsbrief Bomvol, een innovatief en verrassend concept waarvan bol.com de personalisering steeds verder doorvoert. Onder leiding van Schaeffer wint bol.com vele marketingprijzen, waaronder in 2007 de Thuiswinkel Publieksprijzen Beste Webwinkel in de categorieën Boeken, Consumentenelektronica & Entertainment; Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland; Zilveren Effie Award; Gouden EMMA; Partnership Award NCCA en Beste Winkelketen van Nederland categorie Webwinkels. Vrijwel alles wat bij de online mediawinkel gebeurt, is marketinggestuurd, waarbij de opgedane ervaring en kennis van de anderhalf miljoen klanten ruimschoots wordt benut. Michel Schaeffer kan terugkijken op een spectaculaire omzetgroei (plus 60 procent) van bol.com in 2007.

Eerdere winnaars van de titel DM-man van het jaar zijn Marcel Kalmeijer van Holland Casino (2007), Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org (2006). Marianne Robben van Proximity was DM-vrouw van het jaar 2005.

Vakjury

De vakjury bestond uit Allard Frederiks (Hoofdredacteur Adforesult), Jochem de Gruyter (CRM Manager SBS Broadcasting), Diana Janssen (Directeur DDMA), Willem Koch (Directeur Communicatie TNT Post), Johan van Mil (Directeur The Dialogue Company), Ingrid Tuinenburg (Sectormanager Marketing en Communicatie Cordaid), Marianne Robben (Directeur Strategie, Proximity) en Paul Petermeijer (Managing Director BBP). De jury beoordeelde de genomineerden op basis van visie, onderscheidend vermogen, vernieuwing, durf en resultaat.

 

Bekijk het filmpje van de winnaar.