Twinkle | Digital Commerce

Webwinkels doen boekje open over prijsafspraken

2017-11-11
170130
  • 1:18

Veel producten op internet zijn te duur omdat importeurs webwinkels dwingen om bepaalde adviesprijzen te hanteren. Uit een enquête van branchevereniging Thuiswinkel.org blijkt dat ongeveer 75 aangesloten webwinkels last hebben van importeurs die de prijs van producten proberen te beïnvloeden.

De zogeheten dual pricing-problemen doen zich vooral voor bij de witgoedsector, bij huishoudelijke apparaten, tv's en audioapparatuur, laminaatvloeren, sportartikelen, merkkleding en babyartikelen.

Vijftig van de 75 internetwinkels die merken dat importeurs de prijs proberen te beïnvloeden, spreken van "regelrechte dwang" om de adviesprijzen te hanteren. Volgens 44 winkeliers dreigen importeurs producten niet meer te leveren als er van de adviesprijzen wordt afgeweken. De offline winkels zouden door hun showrooms en deskundig personeel meer toegevoegde waarde bieden dan webwinkels, zo beweren de fabrikanten.

Het tv-programma Kassa onthulde afgelopen weekeinde dat Whirlpool/Bauknecht één van de fabrikanten is die webwinkeliers minimumprijzen oplegt. Whirlpool Nederland ontkent zelf dat er dwang op webwinkeliers wordt uitgeoefend, aldus Kassa.

Tussenhandel

Volgens directeur Jan Harmen Akkerman van Elektrokoopjes.nl wordt soms de tussenhandel ingeschakeld om te voorkomen dat webwinkels onder gunstige condities kunnen inkopen en daardoor producten onder de adviesprijs kunnen aanbieden. De webwinkel krijgt daarom geen producten meer van AEP, bekend van de keukenmerken Atag, Etna en Pelgrim.

Vorige week zei Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen al dat de branchevereniging al contact heeft gezocht met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over de prijsafspraken die met webwinkels worden gemaakt. De NMa wil zo veel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen, waarna de autoriteit zal beoordelen of er voldoende aanleiding is voor nader onderzoek.